Początek sezonu jesiennego to dobry moment na sprawdzenie stanu technicznego wycieraczek samochodowych. Są one niezbędne dla kierowcy podczas jazdy w trudnych warunkach.
Historia wycieraczek samochodowych sięga początku XX wieku, a zawdzięczamy je pewnej spostrzegawczej kobiecie zamieszkałej w Stanach Zjednoczonych. Pochodząca z Alabamy Mary Anderson regularnie podróżowała do Nowego Jorku. Podczas jazdy zauważyła, jak kierowcy miejskich drezyn trudzą się ze śniegiem i deszczem padającymi na przednią szybę.
W przypadku intensywniejszych opadów kierowcy mieli do dyspozycji kilka rozwiązań, z których żadne nie zapewniało bezpieczeństwa i komfortu:
Mary zdała sobie sprawę, że wielu kierowców doświadcza podobnego problemu – wtedy wpadła na pomysł wycieraczek. Wyobraziła sobie urządzenie obsługiwane ręcznie, które składało się z dźwigni wewnątrz pojazdu, połączonej z ramieniem z gumowym piórem, które przylegało do przedniej szyby po zewnętrznej stronie. Wynalazek Mary Anderson, choć oparty na dźwigni i sprężynie, działał wręcz identycznie do spotykanych dziś wycieraczek samochodowych. Początkowo sprzedawane były jako dodatkowe akcesorium, ale już od 1922 roku stały się standardowym wyposażeniem samochodów Cadillac. Dziś, podobnie jak system ABS czy pasy bezpieczeństwa, wycieraczki są obowiązkowym elementem wyposażenia. Za swój wynalazek Mary Anderson trafiła do Narodowej Hali Sław Wynalazców w Stanach Zjednoczonych[1].
Warto zauważyć, że problem opadów był utrudnieniem dla kierowców już od początku motoryzacji – wynalazek Mary Anderson został opracowany w roku 1902. W tych czasach realna prędkość uzyskiwana przez samochody była znacznie niższa niż dziś – dla przykładu rok wcześniej w Connecticut wprowadzono ograniczenie prędkości na drogach do 20 kilometrów na godzinę. Przy współczesnych prędkościach osiąganych przez samochody jakość i stan wycieraczek ma jeszcze większe znaczenie.
Wymiana wycieraczek na nowe i w pełni sprawne - sprawdź szczegóły.
Konstrukcja wycieraczek samochodowych stanowi odwieczne wyzwanie dla inżynierów. Pióra wycieraczki powinny mieć jak najcieńsze krawędzie, aby dokładnie przylegały do całej powierzchni szyby i odgarniały z niej wszystkie zabrudzenia. Z drugiej strony materiał piór powinien być gruby i wytrzymały, aby napór powietrza i stałe tarcie nie porwały go podczas pracy.
Prowadzone badania naukowe wskazują, że największe obciążenie występuje na dolnej i środkowej krawędzi piór[1]. Uszkodzenia wycieraczek samochodowych w tych miejscach są najbardziej uciążliwe, ponieważ te krawędzie odpowiadają za czyszczenie dolnych części szyb, a to przez nie kierowcy najczęściej obserwują drogę przed sobą.
Stan wycieraczek powinien być sprawdzany co najmniej dwa razy w roku:
Bardzo łatwo zauważyć pierwsze objawy nieprawidłowej pracy wycieraczek. Wszelkie objawy są natychmiast widoczne na przedniej szybie. Woda pozostająca po przejściu wycieraczki, zarysowania na szybie czy smugi są od razu widoczne.
Pierwszym krokiem jest wizualna ocena stanu krawędzi piór na całej ich długości i usunięcie widocznych zabrudzeń. Jeżeli to nie przyniesie poprawy to zazwyczaj oznacza to konieczność zmiany wycieraczek. Poszarpane i nierówne krawędzie nie będą równomiernie przylegać do szyby, a w skrajnych przypadkach mogą zawijać się pod siebie, odrywając pozostałą część wycieraczki od szyby.
Uszkodzone wycieraczki samochodowe to nie tylko niedogodność dla kierowcy. Zgodnie z polskim prawem jazda z nieodśnieżonymi lub zabrudzonymi szybami stanowi wykroczenie. Służby drogowe podczas kontroli mogą sprawdzić stan samochodu – w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wycieraczek samochodowych mogą nałożyć na kierowcę mandat karny w wysokości do 500 zł.
Dbanie o wycieraczki samochodowe powinno zacząć się od regularnego sprawdzania ilości płynu do spryskiwaczy. Pełni on rolę lubrykantu, który zmniejsza tarcie i ułatwia usuwanie trudnych zanieczyszczeń takich jak zaschnięte błoto.
W okresie zimowym dbanie o wycieraczki samochodowe oznacza przede wszystkim usuwanie lodu z przedniej szyby. Największe uszkodzenia piór mogą powstać, gdy kierowca próbuje oderwać przymarzniętą wycieraczkę do szyby. W takich warunkach są dwa rozwiązania:
Dopiero gdy lód naturalnie się rozpuszcza i wycieraczki „odklejają się” od szyby, można je swobodnie uruchomić. Zimowy płyn do spryskiwaczy – o jak najwyższej jakości – jest tu szczególnie pomocny, bo ułatwia odmrażanie szyb i sprawia, że samochód może być szybciej gotowy do jazdy.
Należy też pamiętać o kontroli stanu wycieraczki tylnej szyby. Co prawda tylna szyba znajduje się w tunelu aerodynamicznym generowanym przez samochód podczas jazdy, więc nie pracuje pod takim obciążeniem jak wycieraczki przednie. Jest ona jednak kluczowa szczególnie podczas jazdy w zimie.
Ważnym elementem dbania o wycieraczki samochodowe – tak jak o każdy inny gumowy element eksploatacyjny – jest unikanie bezpośredniego światła słonecznego podczas postojów. Promienie słoneczne z czasem utleniają powierzchnię elementów gumowych, przez co dłużej nieużywane pióra wycieraczek parcieją i tracą swoje właściwości. Warto zatem co jakiś czas uruchomić wycieraczki i przetrzeć nimi szybę zwilżoną płynem do spryskiwaczy.
Guma może też ulegać uszkodzeniu na skutek intensywnych zmian temperatur. Podczas parkowania latem w pełnym Słońcu karoseria samochodu i przednia szyba nagrzewają się nawet do temperatury powyżej 50 stopni Celsjusza. Regularne postoje w pełnym Słońcu wpływają na strukturę materiału, z którego wykonane są pióra. Z tego powodu garażowane samochody są bardziej cenione przez kierowców i dłużej utrzymują swoją wartość.
Jeśli nie masz pewności co do stanu swoich wycieraczek samochodowych, eksperci w serwisach Premio mogą je fachowo przetestować i w razie konieczności pomogą znaleźć odpowiedni model dla danego samochodu.