Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Nocna jazda – o czym trzeba pamiętać?

    Poruszanie się po drogach po zmroku budzi obawy wielu kierowców. W branży motoryzacyjnej opracowano bogaty zestaw rozwiązań i technologii, które mają ułatwić jazdę nocą i sprawić, że będzie ona komfortowa i bezpieczna dla wszystkich uczestników ruchu.

     

    Na wstępie warto zwrócić uwagę na medyczne aspekty widzenia po zmroku – ślepota zmierzchowa (popularnie zwana kurzą ślepotą) to znane i udokumentowane zjawisko medyczne, które w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do utraty wzroku. Jeśli masz trudności z widzeniem w słabym świetle i podczas jazdy nocą, skontaktuj się z okulistą i poproś o dokonanie diagnozy.

     

    Jeśli wybierasz się na wyjazd w nocy i zależy Ci na zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa, zapoznaj się  z zestawem najważniejszych zasad przed wyruszeniem w podróż. Najlepiej zrób to już na dzień przed wyjazdem, abyś miał odpowiedni czas na poprawę niektórych elementów.

     

    Załóżmy teraz, że wszystko działa prawidłowo i wyruszasz w podróż. Jakie narzędzia i porady są dostępne dla kierowców podczas nocnej jazdy? Jak je najlepiej wykorzystać, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym? O tym w kolejnych częściach tego artykułu. 

     

    Zadbaj o odpowiednią widoczność poprzez profesjonalny serwis oświetlenia samochodowego.

    Odpowiednie światła

     

    Oświetlenie pojazdu i jego zastosowanie precyzuje art. 51 Kodeksu drogowego. Podczas jazdy nocą wykorzystuje się cztery główne ustawienia świateł:

     

    • Światła mijania: obowiązkowe podczas jazdy przez całą dobę w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Wiązka światła jest kierowana tak, aby oświetlać drogę przed pojazdem, ale nie oświetlać bezpośrednio obiektów, które są umieszczone wyżej, aby nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka.
    • Światła drogowe: tak zwane „długie”, są dopuszczalne jedynie poza obszarem zabudowanym i w sytuacji, gdy z naprzeciwka nie nadjeżdża inny pojazd. Są przeznaczone głównie na autostrady. Bardzo ważnym elementem etykiety na drodze jest rozważne korzystanie ze świateł drogowych, bo mogą one całkowicie oślepić kierowców po przeciwnej stronie drogi. Jeśli na horyzoncie zaczynasz dostrzegać łunę światła nadjeżdżającego pojazdu, natychmiast przełącz światła na światła mijania.
    • Światła pozycyjne i awaryjne: one mają zasygnalizować innym uczestnikom ruchu położenie naszego pojazdu podczas postoju. Zgodnie z polskim prawem światła pozycyjne można stosować, gdy samochód nie posiada świateł awaryjnych. Podczas postoju na poboczu drogi należy też ustawić trójkąt ostrzegawczy. Światła pozycyjne z przodu to dwa reflektory barwy białej, a z tyłu dwa reflektory czerwone.
    • Światła przeciwmgłowe: one jedynie wspierają główne reflektory i mają być widoczne tylko dla pozostałych kierowców, informując ich o obecności naszego pojazdu. Ich barwa i natężenie zostały dobrane tak, że lepiej „przebijają się” przez mgłę niż zwykłe reflektory.

     

    W ramach ciekawostki warto zwrócić uwagę na technologię adaptacyjnego oświetlenia matrycowego. Reflektory LED w takim samochodzie działają podobnie do projektora komputerowego – mogą oświetlać wybrane elementy drogi. Taki reflektor automatycznie wygasza obszar oświetlający samochody naprzeciwko, dzięki czemu jest on bardzo komfortowy dla innych kierowców. Z drugiej strony pozwala to na lepsze oświetlanie znaków drogowych i bardziej równomierne oświetlanie jezdni i pobocza.

    Bezpieczna odległość 

     

    Jadąc nocą, zwiększaj odległość od pojazdów jadących przed Tobą, co da Ci dodatkowy czas na reakcję w awaryjnych sytuacjach. Według badań droga hamowania typowych samochodów osobowych przy prędkości 80 km/h wynosi od 15 do 21 metrów. To około 3 do 4 długości samochodu.

     

    Zwróć jednak uwagę na czas reakcji – załóżmy, że od wystąpienia zagrożenia do zauważenia go przez kierowcę i wciśnięcia hamulca mija 1 sekunda. W tym czasie, zależnie od prędkości, samochód przejeżdża:

     

    • 50 km/h = 14 metrów.
    • 80 km/h = 21 metrów.
    • 100 km/h = 28 metrów.
    • 140 km/h = 39 metrów.

     

    Bezpieczna odległość podczas jazdy w terenie zabudowanym powinna zatem wynosić co najmniej 6 długości samochodu. Wraz ze wzrostem prędkości stopniowo zwiększaj odległość od innych pojazdów – weź pod uwagę to, że inni kierowcy mogli nie zauważyć sytuacji awaryjnej, co daje mniej czasu na reakcję. 

    Unikaj patrzenia w reflektory

     

    Intensywny strumień światła może chwilowo oślepić oczy przyzwyczajone do warunków nocnych. Nie jest to długotrwale niebezpieczne dla wzroku, ale fotoreceptory w oczach potrzebują chwili, aby zaadaptować się do intensywności padającego światła. Po kontakcie z jasnym źródłem jeszcze przez chwilę są one „przeciążone”, co wywołuje zjawisko tzw. fotowybielania – patrząc w inne miejsce, przed oczami pozostaje nam obrys jasnego obiektu.

     

    Tak osłabiony wzrok traci zdolność do rozpoznawania subtelnych sygnałów podczas nocnej jazdy, które mogą informować o konieczności reakcji. Jest on też niekomfortowy dla kierowcy, dlatego bardzo ważne jest rozsądne korzystanie ze świateł drogowych. One mogą oślepiać nawet kierowcę próbującego odwrócić od nich wzrok.

     

    Dobrą praktyką podczas jazdy może być kierowanie wzroku w kierunku pasów znajdujących się przy krawędzi drogi. Dzięki temu masz przed oczami wyraźny, jasny pas informujący o kierunku jezdni przed tobą i unikasz kontaktu ze światłami z naprzeciwka.

    Pamiętaj o czystych szybach

     

    Każde zanieczyszczenie na szybie może odbić światło w kierunku kierowcy, powodując jego dyskomfort. Może to być mylnie odczytane jako np. sygnał o nadjeżdżającym pojeździe lub próbie wyprzedzania przez inny pojazd. Aby uchronić się przed takimi sytuacjami, pamiętaj, aby przed wyruszeniem w trasę wyczyścić wszystkie szyby z zewnątrz i wewnątrz.

     

    W okresie zimowym najlepiej ustawić nawiew ciepłego powietrza na szyby, aby lód wytopił się z całej ich powierzchni. Kropelki zamarzniętej wody mogą działać jak soczewki skupiające światło, co jeszcze bardziej wzmaga wspomniany wyżej efekt.

     

    To samo dotyczy szyb zaparowanych od wewnątrz – nocna jazda wymaga pełnej atencji, a nawet delikatna para może utrudnić dostrzeżenie zagrożenia w oddali. Najbezpieczniej będzie, jeśli przed wyruszeniem na drogi publiczne pozwolisz, aby obieg powietrza usunął parę ze wszystkich szyb w samochodzie.

    Wyczyść i ustaw reflektory 

     

    Tak samo jak w przypadku szyb, przed wyruszeniem w nocną podróż zwróć uwagę na czystość swoich reflektorów. Zrób to głównie z myślą o innych uczestnikach ruchu, bo zabrudzone lub zamglone reflektory mogą rozpraszać światło i odbijać je w niepożądanych kierunkach. Zabrudzenia też w skrajnych przypadkach mogą znacznie osłabić strumień światła widoczny przez Ciebie. 

     

    Szczególną uwagę należy zwrócić na charakterystycznie „zamglone” reflektory, które można spotkać zazwyczaj w ok. 10-letnich samochodach. Z powodu utlenienia w takim reflektorze zniszczył się filtr światła UV. To może prowadzić do zabarwienia wiązki światła na żółtawy kolor, który jest słabiej dostrzegany przez nasze oczy niż światło białe. 

     

    Mając na uwagę powyższe aspekty bezpieczeństwa, możesz bez obaw wyruszyć w trasę. Z czasem zauważysz, że wraz ze wzrostem Twojego doświadczenia nocna jazda staje się coraz łatwiejsza i bardziej naturalna. Są kierowcy, którzy wręcz preferują podróże w takich warunkach ze względu na mniejszy ruch na drogach i możliwość szybszego dostrzeżenia oświetlonych pojazdów w oddali.

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?