Jak zaoszczędzić sporo pieniędzy na oponach do samochodów ciężarowych? Przede wszystkim warto zapoznać się z procesem bieżnikowania opon. Dzięki temu nie tylko sporo zaoszczędzimy, lecz także zadbamy o środowisko. Czym są ciężarowe opony bieżnikowane?
W naszym artykule zapoznasz się z definicją bieżnikowania opon do samochodów ciężarowych. Nie każdy wie, że zużyta opona ciężarowa może zyskać drugą młodość. Tak zwane opony regenerowane powstają w wyniku bieżnikowania opon ciężarowych. Wyróżniamy bieżnikowanie na ciepło i zimno. Zobacz, czym różnią się te procesy i jak zaoszczędzić na oponach bieżnikowanych.
Zadbaj o bieżnikowanie opon ciężarowych w pobliskim serwisie Premio.
Coraz częściej można spotkać się ze stwierdzeniem, że dobra opona ciężarowa to opona regenerowana. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że proces bieżnikowania opon ciężarowych jest bardzo opłacalny. Polega on na:
Bieżnikowanie opon ciężarowych jest możliwe tylko wtedy, kiedy korpus nie jest uszkodzony. W innym przypadku opona ciężarowa nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa podczas jazdy. Nałożenie warstwy gumy na oczyszczony wcześniej korpus kończy się zwulkanizowaniem obu powierzchni.
Bieżnikowanie opon ciężarowych:
Bieżnikowanie opon ciężarowych może się odbywać na dwa sposoby: na zimno i na ciepło. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Pierwszy dotyczy przede wszystkim odciśnięcia wzoru bieżnika. Zostaje on utrwalony na korpusie opony. Bieżnikowanie na zimno działa nieco inaczej. Tutaj odpowiednio przygotowany bieżnik zostaje doklejony do karkasu opony.
Bieżnikowanie na zimno polega na:
Niewątpliwą zaletą tej metody są niższe koszty niż przy bieżnikowaniu na ciepło. Opony bieżnikowane są regenerowane w specjalnych piecach (autoklawy), w których działa na nie wysoka temperatura oraz odpowiednie ciśnienie. Tylko wtedy udaje się trwale połączyć ze sobą bieżnik z karkasem (korpusem opony). Specjalne procedury umożliwiają na końcu sprawdzenie, czy dana opona została odpowiednio zregenerowana. Pozwoli to wyeliminować wszelkie nieprawidłowości (np. odkształcenia).
Podczas nakładania bieżnika w autoklawie temperatura sięga nawet do około 110–120°C. Proces trwa około trzech godzin.
Zalety bieżnikowania na zimno to przede wszystkim:
Niestety wadą tego procesu jest większa szansa, że opony bieżnikowane mogą zostać uszkodzone podczas jego trwania. Najczęstszą tego przyczyną jest odklejenie się nowego bieżnika. To dlatego regenerowanych opon ciężarowych używa się w branży budowlanej, transportowej, ale na krótszych dystansach.
Bieżnikowanie opon ciężarowych na ciepło polega na:
Jest to znacznie droższy sposób regeneracji opony, ponieważ podczas tego procesu korzysta się z prasy hydraulicznej. Tylko przy wysokim cieśnieniu i odpowiedniej temperaturze nowy bieżnik zostanie nałożony poprawnie. Warto dodać, że w przypadku tej metody gotowe formy pasują tylko do jednego rodzaju bieżnika i wielkości opony. Jednak zamiast trzech godzin, jak w przypadku regeneracji na zimno, cały proces trwa około godziny, bo w końcowym stadium temperatura osiąga nawet 160°C.
Zalety bieżnikowania na ciepło to przede wszystkim:
Pomimo tego, że proces jest trzykrotnie krótszy od metody na zimno, to finalnie znacznie dłużej musimy czekać na nowe opony. Do tego dochodzi nieco wyższy koszt takiej usługi.
Regenerowane opony zyskują doskonałe właściwości i parametry pozwalające na dalszą eksploatację. Najważniejsze zalety bieżnikowana opon to:
Niższy profil opony pozwala zmniejszyć opór toczenia, co automatycznie powoduje niższe zużycie paliwa. Tymczasem dłuższy żywot regenerowanej opony przyczynia się do dbania o środowisko naturalne, ponieważ:
Bieżnikowanie opon ciężarowych w porównaniu do produkcji nowej opony zmniejsza użycie ropy nawet do 70% oraz stali, która byłaby zużyta do wyprodukowania fabrycznie nowej opony. Bieżnikowanie ma jeszcze jedną przewagę nad wyrabianiem nowej opony. Tutaj zmniejszone zostaje zużycie dwutlenku węgla nawet o 30%.
W praktyce opony bieżnikowane są zazwyczaj w pełni bezpieczne. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że bieżnikowanie opon ciężarowych nie pomniejsza komfortu jazdy czy bezpieczeństwa. Do tego proces może być dokonany nawet dwa czy trzy razy. Wiele zależy od stanu profilu opony i od tego, czy fabryczny bieżnik został zdjęty nie wcześniej niż 5 lat temu. Dodatkowo trzeba sprawdzić, czy nie występują przebicia, otarcia albo zniekształcenia profilu opony.
Po przebytym procesie regeneracji opon warto od czasu do czasu:
Opony ciężarowe opłaca się poddawać procesowi bieżnikowania ze względu na niższy koszt przejechania jednego kilometra (nawet do 30%). Szacuje się, że drugi zabieg regeneracyjny pozwala osiągnąć oszczędności na poziomie 19%. Pamiętajmy także, że bieżnikowanie ma ogromny wpływ na ochronę środowiska.