Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Bieżnik opony: jakie znaczenie ma głębokość bieżnika?

    Tire Tread

    Powierzchnia opony samochodowej, która styka się z ziemią, ma rozmiar podobny do wielkości otwartej dłoni. To w tym punkcie kumulują się wszystkie siły działające na samochód podczas jazdy i od niego zależy utrzymanie auta na drodze. Umiejętność oceny kondycji opon pozwoli ci zadbać o swoje bezpieczeństwo i uniknąć potencjalnie niebezpiecznych sytuacji.

     

    Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem zdradzającym stan opon jest głębokość bieżnika. Wraz z jego zużyciem stopniowo spada przyczepność, więc podczas regularnej jazdy możesz nie odczuć delikatnych zmian, ale trzeba tu zachować stałą czujność. Zużyty bieżnik opony może wypełnić się wodą w głębszej kałuży, powodując bardzo niebezpieczne zjawisko aquaplaningu.

     

    Pojazd, który nie może usunąć całej wody spod kół, traci przyczepność i zaczyna bezwładnie sunąć po powierzchni wody. Kierowca w takiej sytuacji całkowicie traci panowanie nad pojazdem. 

    Jeśli jednak oglądasz wyścigi samochodowe, możesz zauważyć, że najszybsze bolidy nie mają bieżnika na kołach. Czy oznacza to, że można tak samo skutecznie jeździć na „łysych” oponach? Absolutnie nie – w samochodach wyścigowych wykorzystywany jest zupełnie inny efekt.

     

    Powierzchnia opon podczas wyścigu rozgrzewa się do temperatury 100-110 stopni Celsjusza, zwiększając ich elastyczność i sprawiając, że dosłownie przyklejają się do podłoża. Przy takich siłach gładka powierzchnia opony jest wręcz wskazana, bo rowki mogłyby przyspieszać odrywanie się kawałków gumy na zakrętach. 

     

    Skorzystaj z profesjonalnej usługi bieżnikowania opon ciężarowych.

    Głębokość bieżnika – co warto wiedzieć?

     

    Bieżnik opony odpowiada za pracę zewnętrznej warstwy opony, która dzięki niemu może dokładnie przylegać do asfaltu. Przy pojeździe ważącym 1,5 tony na każde koło rozkłada się nacisk wynoszący około 375 kilogramów – siła ta uplastycznia powierzchnię opony i zwiększa powierzchnię styku z podłożem. Wysokość bieżnika ma wpływ na:

     

    • start i przyspieszenie pojazdu,
    • czas i drogę hamowania,
    • szybkość reakcji pojazdu na polecenia kierowcy,
    • przyczepność na zakrętach,
    • spalanie samochodu,
    • wyczucie drogi i przyczepności przez kierowcę.

     

    Nacięcia na powierzchni są zaprojektowane w taki sposób, aby usuwać spod kół piach, śnieg i wodę. Im większa jest grubość bieżnika, tym sprawniej wybiera on te elementy. W praktyce największą różnicę zawsze można odczuć świeżo po wymianie starych opon na nowe – jest to szybki sposób na wyraźną poprawę większości właściwości jezdnych samochodu.

     

    W nowej oponie wycięcia mają grubość od 8 do około 10 mm. Opony zimowe mają podobną grubość do bieżnika opony letniej, ale w nich większą rolę odgrywa rowkowanie i wielkość głównych rowków. Minimalny bieżnik dopuszczalny do poruszania się po polskich drogach wynosi 1,6 mm. Jest to jednak wartość graniczna, do której nigdy nie powinniśmy doprowadzać. 

     

    Wskaźnik zużycia bieżnika, czyli co?

     

    Nie każdy zawsze nosi przy sobie mierniki głębokości bieżnika opon, dlatego producenci znaleźli proste, ale skuteczne rozwiązanie – krytyczny stan bieżnika. Są to wskaźniki zużycia opon, znane pod skrótem TWI (ang. tire wear indicator). Opony ze wskaźnikami są zazwyczaj oznaczone symbolem TWI znajdującym się na krawędzi bieżnika.

     

    Wskaźniki mają kilka form:

     

    • Opony do jazdy letniej znajdują się na dnie głównych rowków opony. Są to regularnie rozmieszczone wypustki o wysokości 1,6 mm (minimalna legalna wysokość bieżnika). Gdy zużycie osiąga krytyczny poziom, wypustki zaczynają przerywać rowki wzdłużne i stają się wyraźnie widoczne.
    • Niektóre opony zimowe mają wyższe wypustki do jazdy na śniegu. Ujawniają się one szybciej od wskaźników krytycznego zużycia. Jest to konieczne, bo opony zimowe muszą usuwać duże ilości śniegu, a jest to możliwe tylko dzięki bieżnikowi. W niektórych krajach tak zużyte opony przestają być klasyfikowane jako opony zimowe.
    • Zamiast wypustek w oponie mogą znajdować się warstwy gumy o zmiennych, jaskrawych kolorach. Ujawniają się po przetarciu warstw wierzchnich i mogą mieć kilka kolorów, w zależności od aktualnej wysokości bieżnika.

     

    Na rynku możesz dostać szereg akcesoriów, które pomagają ręcznie ocenić stan bieżnika. Najprostsze mają formę breloków z oznaczeniami, które możesz włożyć w bieżnik opony. Jest to łatwy i skuteczny sposób na szybkie sprawdzenie stanu opony. Bardziej zaawansowane modele, dostępne w cenie około 30-50 zł, mają już cyfrowe ekrany i dokonują odczytów z dokładnością do dziesiątych części milimetra. 

     

    Jaka jest optymalna głębokość bieżnika?

     

    Powszechnie przyjmuje się, że opony letnie powinny być wymieniane po osiągnięciu granicy 3 mm, w przypadku opon zimowych – 4 mm.

     

    Nie ma co oszczędzać, próbując zużyć opony ponad rekomendowane wartości. Opony drogowe mogą zazwyczaj bezpiecznie przejechać około 30 tysięcy kilometrów. Przy spalaniu na poziomie 8 litrów na 100 kilometrów i paliwie za 5 zł za litr, sam koszt paliwa na takim dystansie wynosi około 12 000 zł. Nawet, jeśli kupisz opony premium za 1 000 zł i usługę wymiany za 200 zł, będzie to tylko jedna dziesiąta wartości spalanego paliwa. Jeśli weźmiemy pod uwagę, jak duży wpływ na prowadzenie i bezpieczeństwo mają opony w dobrym stanie, warto zainwestować.

     

    Bieżnik opony powinieneś sprawdzać na jej całej szerokości. Nierówne zużycie może być sygnałem, że inne rzeczy wymagają twojej uwagi:

     

    • nadmiernie zużyta środkowa część opony może świadczyć o zbyt wysokim ciśnieniu powietrza w kole
    • zwiększone zużycie na brzegach opony świadczy o zbyt niskim ciśnieniu powietrza
    • nierówne zużycie między wewnętrzną a zewnętrzną częścią bieżnika wskazuje na złą geometrię zawieszenia
    • nierówne przetarcia na całej powierzchni opony to sygnał o złym wyważeniu kół

     

    Zużycie może następować po wewnętrznej, niewidocznej dla kierowcy stronie koła, dlatego warto dokonywać przeglądów w specjalizujących się w tym stacjach serwisowych. Niezauważone przetarcia mogą się powiększać i w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do wystrzału opony na drodze.

     

    W naszych serwisach Premio pomożemy ci ocenić kondycję twoich opon i sprawdzić wysokość bieżnika. Jeśli podczas prac natrafimy na powyższe sygnały, możemy rozwiązać je na miejscu. 

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?