Czy wiesz, że opony mają swój okres przydatności do użycia? Nawet nieużywane z czasem tracą swoje właściwości. Sprawdź, jak szybko poznać rok produkcji opony i ocenić jej stan.
Według polskiej normy PN-C94300-7 opony mogą być sprzedawane jako nowe tylko dopóki nie mijają 3 lata od daty produkcji. Jesteśmy pod tym względem bardziej restrykcyjni niż inne kraje Europy, w których ten okres zazwyczaj wynosi 5 lat.
Opona z wiekiem ulega procesom starzenia, powierzchnia gumy wchodzi w reakcje z powietrzem, ulegając utlenieniu. Stopniowo staje się przez to coraz mniej elastyczna i bardziej krucha, co przyspiesza jej zużycie. Proces się wzmaga, gdy opona jest wystawiona na długotrwałe działanie promieni słonecznych.
Nawet najlepsze sezonowanie nie jest w stanie zatrzymać postępującego procesu starzenia się opon. Według ekspertów, wszystkie opony po 10 latach od daty produkcji powinny być wycofywane z eksploatacji.
Rocznik opony, a nawet tydzień jej produkcji, możesz szybko wyczytać na końcu tzw. kodu DOT. Jest to ogólnoświatowy standard, który zdradza szereg istotnych szczegółów danego ogumienia. Nie jest on szczególnie eksponowany, ale łatwo go dostrzeżesz, jeśli wiesz, czego szukać.
Potrzebujesz nowych opon? Zapoznaj się z naszą ofertą opon w Premio.
Kod DOT opony to seria oznaczeń zdradzająca wiek i pochodzenie konkretnej opony. Znajdziesz go na bocznej ścianie opony. Jest to seria znaków zgrupowanych po cztery, poniżej przykład:
D O T 3YF8 1RPS 3120
Oznaczenie rocznika opony jest zazwyczaj umieszczone wewnątrz wklęsłego owalu. Umiejscowienie go na końcu kodu pozwala już na pierwszy rzut oka zidentyfikować wiek ogumienia.
Jako ciekawostkę możemy podać, że tym kodem łatwo zidentyfikować opony wyprodukowane w polskich fabrykach, np. T3 to symbol macierzystej fabryki opon Dębica.
DOT to potocznie przyjęta nazwa systemu i jest to skrót od Department of Transportation (nazwy amerykańskiego departamentu transportu). Prosty system oznaczeń szybko przyjął się na całym świecie i stał się tak popularny, że zdecydowano się pozostać przy tej nazwie.
Ostatnie cztery cyfry kodu DOT opisują datę produkcji opony. 3120 z naszego przykładu dzieli się na dwie liczby:
W tym przykładzie data produkcji opony to 31 tydzień 2020 roku.
Co ciekawe, opony produkowane przed rokiem 2000 – które powinny już być spotykane tylko w eksponatach muzealnych – miały kod trzycyfrowy. Ogumienie wyprodukowane w latach 80. oznaczano trzema cyframi, gdzie ostatnia zdradzała tylko ostatnią cyfrę roku produkcji.
W latach 90. stosowano ten sam kod, ale aby odróżnić datę od poprzedniego dziesięciolecia, czasami na końcu kodu dodawano symbol trójkąta. Nie była to jednak reguła i jeśli producent nie postarał się o takie oznaczenie, nie sposób było ustalić dziesięciolecia produkcji. Dopiero w 2000 roku wprowadzono dwucyfrowe oznaczenie roku produkcji opony, które pozostanie aktualne do końca bieżącego stulecia.
Oznaki starzenia ogumienia zazwyczaj ujawniają się po 7 latach od daty produkcji opony. Degradacja materiału może jednak nastąpić znacznie szybciej, jeśli opona miała częsty kontakt ze słońcem – promienie ultrafioletowe są w stanie nawet całkowicie zniszczyć gumę. Utlenienie od kontaktu z promieniami słonecznymi jest widoczne jako niemożliwy do usunięcia biały nalot na powierzchni.
Według badań 80% Polaków przechowuje opony w domowych warunkach. Postarzanie ogumienia można ograniczyć korzystając z usługi przechowywania opon, dostępnej w serwisach Premio. W idealnych warunkach temperatura powietrza wokół opon nie powinna przekraczać 15 stopni Celsjusza, co minimalizuje ich reakcje z powietrzem.
Jeśli chcesz uzyskać pomoc w ocenie stanu ogumienia, możesz umówić się ze swoim lokalnym serwisem Premio. Nasi eksperci ocenią kondycję materiału w stosunku do roku produkcji opon, i w razie konieczności zasugerują wymianę.