Jakie jest prawidłowe ciśnienie i co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Każdy kierowca i właściciel samochodu powinien zadbać o prawidłowe ciśnienie w oponach. Ma to duże znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy i długiej żywotności opon, ale przekłada się na bezpieczeństwo kierującego pojazdem i jego pasażerów.
Sprawdź stan ciśnienia w oponach i skorzystaj z usługi serwisu czujników ciśnienia TPMS.
Ogólnie przyjmuje się, że prawidłowe ciśnienie w oponach to uniwersalna wartość 2,2 bara. Takie ciśnienie powietrza w oponach jest bezpieczne i można je utrzymywać w większości samochodów. Natomiast, aby być bardziej skrupulatnym w kwestii tego, jakie ciśnienie w oponach jest optymalne dla konkretnego pojazdu, należy kierować się zaleceniami jego producenta. Wartość ta jest umieszczona zwykle w instrukcji obsługi auta lub na specjalnej tabliczce znamionowej w ościeżnicy jego drzwi. W niektórych modelach samochodów dane te można odnaleźć także na naklejce umieszczonej na pokrywie bagażnika, przy kole zapasowym w bagażniku, w schowku lub na klapce od wlewu paliwa. Należy przy tym pamiętać, że na oponach również umieszczona jest informacja o ciśnieniu, lecz przedstawia ona maksymalne ciśnienie, które jest dopuszczone dla danej opony, a nie prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu, w którym się znajduje.
Jeżeli udało się już znaleźć tabliczkę znamionową w samochodzie, trzeba także umieć ją prawidłowo odczytać. Bardzo istotna jest tutaj jednostka ciśnienia. Prawidłowe ciśnienie dla pojazdu jest zwykle podawane w barach. Prawidłowe ciśnienie w oponach odczytuje się w zależności od rozmiaru opony, a także masy pojazdu z pasażerami i załadunkiem, czyli tego, ile osób jest przewożonych oraz czy w samochodzie znajduje się bagaż. Bardzo istotne jest również to, że na tabliczkach podawana jest oddzielna informacja o tym, jakie jest optymalne ciśnienie powietrza w oponach przednich i oddzielna o tym, jakie powinno być ciśnienie powietrza w oponach tylnych. Oddają to strzałki nad tabelką z wartościami ciśnienia.
Pamiętać należy również, że na to, jakie ciśnienie w oponach jest optymalne dla danego samochodu w danej chwili, wpływa także temperatura powietrza. W pierwszej kolejności należy oczywiście przestrzegać zaleceń producenta w kwestii utrzymywania prawidłowego ciśnienia względem warunków, jednak, gdy spodziewane są szybkie spadki temperatury, dobrze jest podnieść ciśnienie w oponach o około 0,2 bara.
Gdy wiadomo już, jakie ciśnienie w oponach samochodu jest optymalne i kiedy, należy zadać sobie pytanie, w jaki sposób i jak często sprawdzać ciśnienie w kołach. Do mierzenia ciśnienia w oponach, czyli w uproszczeniu mówiąc, sprawdzania, ile powietrza w oponach aktualnie się znajduje, wykorzystuje się specjalne urządzenie, zwane manometrem. Można spotkać się z różnego rodzaju manometrami mierzącymi bieżące ciśnienie w kołach samochodu. Najdokładniejsze są manometry elektroniczne. Przy tym warto wiedzieć, że manometry dostępne są też do użytku dla każdego z reguły na każdej stacji benzynowej oraz w warsztatach, serwisach samochodowych, w tym specjalistycznych – wulkanizacyjnych.
Jest kilka istotnych zasad co do tego, kiedy najlepiej mierzyć ciśnienie w oponach. Na pewno trzeba robić to regularnie, a uniknie się wielu nieprzyjemnych sytuacji. Bardzo dobrym nawykiem jest sprawdzanie tego, ile powietrza w oponach aktualnie się znajduje, podczas każdej wizyty na stacji benzynowej. Inną praktyką jest regularne sprawdzanie ciśnienia co 30 dni. Warto także sprawdzać ciśnienie w kołach przy każdej zmianie temperatury powietrza o 10 stopni. Ciśnienie w oponach powinno się także mierzyć przed każdą dłuższą trasą. Kolejną ważną zasadą jest, aby mierzyć je na zimnych kołach, czyli po przynajmniej 30 minutach od zakończenia jazdy.
Ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Gdy ciśnienie w kołach jest zbyt niskie, ulega uszkodzeniu wewnętrzna struktura opony. Kolejnym zagrożeniem jest zwiększanie się oporów toczenia, co z kolei może prowadzić do większego zużycia paliwa nawet o 5%. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach skraca nawet o 25% żywotność bieżnika. W tym miejscu należy wspomnieć, że zniekształcona powierzchnia kontaktu opony z podłożem może znacznie pogorszyć precyzję kierowania samochodem oraz jego stabilność w trakcie pokonywania zakrętów – zjawisko to nazywa się popularnie „pływaniem” opon. Samochód, który ma z kolei opony z obniżonym ciśnieniem jest bardziej narażony na inne niekorzystne zjawisko – aquaplaning – przy spłaszczonej oponie woda musi pokonać znacznie dłuższą drogę zanim będzie całkowicie odprowadzona na zewnątrz. Niedopompowana opona przegrzewa się, a to może doprowadzić do bardzo niebezpiecznego wystrzału jej w czasie jazdy z dużą prędkością.
Gdy ciśnienie w oponie jest zbyt wysokie, naraża ją to na uszkodzenie w wyniku wpadnięcia w dziurę lub uderzenia o krawężnik. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach przekłada się na mniejszą powierzchnię styku opony z drogą, co z kolei powoduje pogorszenie przyczepności. Podwyższone ciśnienie w kołach negatywnie przekłada się także na komfort jazdy – nierówności są słabiej tłumione – co dodatkowo powoduje wyższy poziom hałasu. Inną niedogodnością związaną ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach jest szybsze zużycie elementów zawieszenia, wpływające na gorszą amortyzację. Finalnie może to doprowadzić nawet do awarii systemów elektronicznych.
W prawidłowej eksploatacji samochodu bardzo ważną rolę ogrywa odpowiednie ciśnienie w jego oponach. Prawidłowy poziom ciśnienia powietrza w kołach powinien być dobrany do modelu auta, warunków atmosferycznych oraz tego, ile osób znajduje się w samochodzie podczas jazdy. W związku z tym należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i dzięki temu zmniejszyć ryzyko awarii czy utraty panowania nad pojazdem.