TPMS: co to jest i jak działa?
Czujnik TPMS, widoczny również na desce rozdzielczej samochodu, to system monitorowania ciśnienia w oponach. Od listopada 2014 roku, wszystkie samochody, przeznaczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej, muszą mieć zainstalowany czujnik ciśnienia TPMS w oponach.
Skorzystaj z serwisu czujników TPMS w lokalnym punkcie Premio.
Rozwinięciem skrótu TPMS jest Tire Pressure Monitoring System, co w języku angielskim oznacza system monitorujący ciśnienie w oponach. Innymi słowy, TPMS to czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Czujnik TPMS sprawdza na bieżąco stan ciśnienia w ogumieniu samochodu i informuje, czy ciśnienie jest prawidłowe, a także czy wpływa ono na prowadzenie pojazdu, na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz na zużycie paliwa.
Nieprawidłowe ciśnienie, a szczególnie różnica ciśnienia pomiędzy poszczególnymi oponami w trakcie jazdy, ma bardzo duży wpływ na komfort prowadzenia samochodu oraz na zachowanie pojazdu w awaryjnych sytuacjach, takich jak np. hamowanie lub gwałtowne manewry. Zbyt niskie ciśnienie w oponach odbija się negatywnie na spalaniu, natomiast zbyt wysokie ma niekorzystny wpływ na komfort jazdy. Zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie mają odzwierciedlenie w nieprawidłowym zużyciu opon.
Najczęściej przeciętny kierowca nie da rady wyczuć lub odnotować samemu różnicy ciśnienia w oponach, ponieważ jest to niezauważalne gołym okiem. Co więcej, w przypadku odpowiednio niskich profili opon w codziennej eksploatacji samochodu można przeoczyć różnicę nawet na poziomie 1 bara. Dodatkowo, wzrokową ocenę stanu ciśnienia w oponach pogarsza nierówne ukształtowanie podłoża. Niewielu kierowców ma nawyk regularnego sprawdzania ciśnienia.
To właśnie z tych powodów instalowane są w samochodach czujniki ciśnienia w oponach. Kontrolują one na bieżąco ciśnienie albo różnicę ciśnień w zależności od rodzaju systemu TPMS. Kierowca pojazdu otrzymuje na bieżąco informację o stanie ciśnienia i dzięki temu może szybko zareagować, np. udając się do najbliższego serwisu Premio w celu skontrolowania czujników TPMS.
Czujniki ciśnienia TPMS, które montowane są w samochodach osobowych, dzielą się na dwa rodzaje:
System bezpośredni TPMS to instalacja, która jest zazwyczaj umieszczana w oponach obok zaworów powietrza. System bezpośredni TPMS składa się z takich elementów jak:
Dzięki takiemu rozwiązaniu komputer pokładowy otrzymuje od systemu bezpośredniego TPMS dokładną informację o tym, jaka wartość ciśnienia jest w każdej z opon i wyświetla to na ekranie. Zestrojenie każdego z czujników z komputerem pokładowym jest bardzo precyzyjne. Może to w wielu przypadkach poskutkować tym, że nie jest możliwa dowolna zamiana kół miejscami w aucie, natomiast po każdej zmianie opon system bezpośredni TPMS wymaga zresetowania, a następnie wczytania nowych danych do tego systemu. Tymi czynnościami powinien zajmować się wyszkolony ekspert.
System pośredni TPMS jest w rzeczywistości jedynie imitacją systemu TPMS. Biorąc pod uwagę ich prawdziwy sposób działania, są jedną z funkcji układów ABS i ESP. Warto wspomnieć o tym, że pośredni system TPMS jest znacznie bardziej przyjazny dla użytkownika pojazdu.
W systemie tym układy ABS oraz ESP otrzymują na bieżąco informacje od swoich czujników o liczbie obrotów poszczególnych kół. Im wyższe jest ciśnienie w oponie, tym realna średnica tego koła jest większa. Im z kolei niższe jest ciśnienie w kole, tym mniejsza jest jego realna średnica. System pośredni TPMS mając dostęp do tych informacji, przelicza obroty kół i w przypadku, gdy po jakimś czasie wykrywa różnicę, informuje o tym kierowcę poprzez zaświecenie kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w określonej oponie.
Czujniki ciśnienia TPMS, zainstalowane w samochodach, niosą ze sobą wiele korzyści. Wśród zalet, jakimi charakteryzują się czujniki ciśnienia, należy przede wszystkim wymienić:
Aby sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w czujnik ciśnienia powietrza TPMS, wystarczy przekręcić kluczyk do pozycji „włączony”. Twój samochód ma czujnik ciśnienia powietrza TPMS, jeżeli lampka ostrzegawcza „niskiego ciśnienia w oponach” pojawia się na desce rozdzielczej, gdy kluczyk zostanie przekręcony do pozycji „włączony”.
Utrzymanie opon z bezpośrednim systemem TPMS kosztuje więcej niż z pośrednim systemem TPMS. Wynika to przede wszystkim z faktu, że odpowiednia pielęgnacja opon z bezpośrednim systemem TPMS wymaga dodatkowych części i robocizny. Ponadto wskaźnik ciśnienia w oponach z systemem bezpośrednim jest podatny na uszkodzenia w czasie demontażu opony. Kolejnym kosztem jest kalibracja, jaką musi przejść czujnik ciśnienia powietrza w kole w system bezpośrednim TPMS, zarówno po wymianie opon, jak i zmianie położenia koła. Czujnik powietrza w kołach jest podatny na awarie.
Czujnik ciśnienia TPMS pozwala na bieżącą kontrolę ciśnienia powietrza w oponach samochodowych, umożliwiając utrzymanie jego prawidłowego poziomu oraz bezpieczną i komfortową jazdę oraz mniejsze zużycie opon.
Twój czujnik TPMS potrzebuje serwisu? Eksperci Premio posiadają niezbędny sprzęt i dysponują wiedzą oraz doświadczeniem, dzięki którym dokonają wstępnej diagnostyki problemu, a następnie wspólnie z Tobą podejmą decyzję co do następnych kroków.