Jak czytać oznaczenia na oponach?

Oznaczenia na oponach pomogą kierowcy odpowiedzieć na szereg pytań: jak sprawdzić, czy opony są stare albo czy są odpowiednio zamontowane? Jak skontrolować, czy na kołach są opony zimowe, letnie albo wielosezonowe? Co każdy może wyczytać z opon samochodowych?

 

Na każdej oponie można znaleźć szereg kombinacji liter oraz cyfr. Oznaczenia opon dla jednych kierowców są nic nieznaczącymi hieroglifami, z których potrafią jedynie odczytać markę producenta, dla innych są z kolei niezwykle bogatym źródłem informacji, przydatnych w wielu sytuacjach. Człowiek, który potrafi czytać oznaczenia opon, będzie mógł dobrać odpowiednie ich parametry do swojego auta. Doskonale odróżni od siebie oznaczenia opon letnich, oznaczenia opon zimowych i oznaczenia opon całorocznych, które zdobywają w ostatnich latach coraz większą rzeszę zwolenników.

 

Znając zapisy na ogumieniu, łatwiej sprawdzić podczas zakupu używanego samochodu, czy auto nie ma założonych starych opon, które już dawno powinny zakończyć swoją karierę w punkcie zbierania odpadów.

 

Współczesne opony są również wyposażane w różne wskaźniki zużycia. Warto z nich korzystać. Opony to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, mający wpływ na przyczepność, sterowalność,  drogę hamowania i komfort jazdy. Dlatego naprawdę warto umieć czytać oznaczenia na nich. 

 

Sprawdź stan swoich opon i dobierz odpowiednie ogumienie do Twojego samochodu.

Podstawowe oznaczenia opon – to powinieneś wiedzieć

 

Oznaczenia opon są standardowe. Można je znaleźć na każdej oponie samochodowej niezależnie od tego, w jakim kraju została wyprodukowana i do jakiego samochodu jest przeznaczona. To bardzo dobra standaryzacja – taka sama w dowolnym miejscu na świecie. Jest to też ułatwienie dla producentów opon. Warto pamiętać, że producenci opon mają fabryki w wielu krajach świata, a produkowane w nich opony mogą trafiać nawet do kilkudziesięciu innych państw. Oznaczenia opon letnich, oznaczenia opon zimowych i oznaczenia opon całorocznych są takie same. Dokładnie tak samo jest w przypadku opon do aut osobowych, ciężarowych i terenowych.

 

Spójrzmy na najważniejsze oznaczenia opon, które powinien znać każdy kierowca. Producenci umieszczają je na obu bokach opony.

 

  • Szerokość przekroju poprzecznego – pierwsze trzy cyfry w symbolu opony. Mówiąc prościej, jest to szerokość, mierzona w najszerszym miejscu opony, wyrażona w milimetrach.
  • Stosunek wysokości przekroju do szerokości przekroju, podany w procentach – wraz z szerokością przekroju poprzecznego to dwa najważniejsze parametry opony, niezbędne przy wyszukiwaniu odpowiedniego rozmiaru. Definicja wygląda skomplikowanie, ale na szczęście tak nie jest. Wysokość przekroju mierzona jest w milimetrach od stopki opony (miejsca, które przylega do felgi) do krańca bieżnika.

 

Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Jeden z najpopularniejszych rozmiarów opon nosi oznaczenie 185/60. Co to znaczy?

  • Szerokość przekroju poprzecznego wynosi 185 milimetrów.
  • Wysokość przekroju stanowi 60% szerokości przekroju. Czyli 60% ze 185 milimetrów, co daje 111 milimetrów.

 

Zazwyczaj podaje się trzy najważniejsze parametry opony. Trzeci to średnica osadzenia na obręczy, czyli średnica felgi, na której opona ma być montowana. Nie ma różnicy, z jakiego materiału wykonana jest felga (stalowa, stop, aluminium). Jeśli opona nosi oznaczenie R15 – oznacza to, że jest to opona radialna i może być montowana tylko na kołach o średnich 15 cali.

 

 

Kolejne ważne oznaczenia, opisujące parametry opony, to:

  • Indeks nośności koła – wyrażany dwoma cyframi, odpowiadającymi konkretnym wartościom. Na przykład cyfry 84 oznaczają oponę o nośności do 500 kilogramów.
  • Symbol maksymalnej prędkości, z jaką można jechać z danymi oponami – jest oznaczony literą. Stosuje się kilkanaście liter, które odpowiadają różnym wartościom. Na przykład litera H oznacza, że dany model ogumienia pozwala na jazdę z prędkością maksymalną do 210 km/h.
  • Data produkcji – oznaczona czterema cyframi. Dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień danego roku. Dwie kolejne oznaczają rok. Przykładowo oznaczenie 1119 powie nam, że dana opona została wyprodukowana w 11. tygodniu 2019 roku.
  • TWI – oznaczenie, które podaje, że opona posiada wskaźnik zużycia. Może to być nadlew wewnątrz rowka bieżnika o wysokości 1,6 milimetra. To minimalna wysokość bieżnika, z jaką można jeździć. 

Ważne oznaczenia montażowe

 

Producenci starają się zwiększyć parametry opony (przyczepność) i skrócić drogę hamowania, a także wyeliminować zagrożenie aquaplaningiem. W tym celu stosują między innymi bieżnik asymetryczny oraz kierunkowy. Dlatego na oponach pojawiły się nowe oznaczenia:

 

  • Rotation – kierunek toczenia, podczas jazdy do przodu, oznaczony strzałką.
  • Outside – strona zewnętrzna opony.
  • Inside – strona wewnętrzna opony – od strony karoserii.

 

Oznaczenia opon letnich, opon zimowych i opon całorocznych:
 

  • Opony zimowe muszą mieć oznaczenie 3PMSF.
  • Opony całoroczne, dostosowane do jazdy w zimie, mogą mieć oznaczenie 3PMSF. Jeśli je mają, można na nich jeździć zimą w tych krajach, gdzie jest obowiązek jazdy na oponach zimowych.
  • Opony zimowe i całoroczne mogą mieć oznaczenie M plus S, które podaje, że są dostosowane do jazdy po błocie i śniegu. To, że opona ma oznaczenie M plus S, nie oznacza jednak, że jest oponą zimową.
     

Jakie indeksy prędkości i nośności opon wybrać?

 

Producent samochodu określa, jakie opony powinny być stosowane w danym pojeździe. Informacje o tym można znaleźć w instrukcji pojazdu. Podawany jest dokładny rozmiar opony, a także indeks prędkości i nośności. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg. A także z innego powodu. W razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, gdy auto będzie mieć niewłaściwe opony.

 

Czy można zastosować w samochodzie opony o wyższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu? Można. Powinno to wpłynąć pozytywnie na zachowanie auta w trakcie jazdy, ale równocześnie może wpłynąć negatywnie na komfort. Dlatego warto sprawdzić, jaki indeks prędkości opon zaleca producent samochodu – i zastosować się do jego wskazówek.

 

Czy można zamontować opony o wyższym indeksie nośności, niż zalecany przez producenta?

 

Teoretycznie można, ale nie jest to opłacalne. Opony o wyższym indeksie nośności powinny wpłynąć na poprawę reakcji na ruchy kierownicą, a także na lepsze pokonywanie zakrętów. Równocześnie jednak trzeba liczyć się z pogorszeniem komfortu jazdy, większym zużyciem paliwa i inną charakterystyką pracy układu jezdnego.

 

Nie warto również stosować opon o niższym indeksie nośności. Istnieje zagrożenie wystrzałem opony, gdy dojdzie do przeciążenia auta (np. zabrania kompletu pasażerów i bagażu). Pogorszy się komfort jazdy. Auto może stracić stabilność.

 

Czy można zamontować opony o niższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu? Można, ale tylko w przypadku opon zimowych, jednak wymaga to zastosowania odpowiedniego oznaczenia w widocznym miejscu kabiny auta. Nie zaleca się tego w przypadku opon letnich, albowiem grozi to pogorszeniem najważniejszych parametrów jazdy, np. wydłużeniem drogi hamowania. Może też dojść do przyspieszonego zużycia opony. W skrajnych przypadkach może dojść do wybuchu opony podczas jazdy z bardzo dużą prędkością. Na przykład po trasie szybkiego ruchu.

 

Umiejętność czytania oznaczeń na oponach to bardzo ważna rzecz. Symboli na bokach opon jest znacznie więcej, ale w tekście umieściliśmy te najważniejsze, które powinien znać każdy kierowca.

Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

ZNAJDŹ SERWIS PREMIO