Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300
Oznaczenia na oponach pomogą kierowcy odpowiedzieć na szereg pytań: jak sprawdzić, czy opony są stare albo czy są odpowiednio zamontowane? Jak skontrolować, czy na kołach są opony zimowe, letnie albo wielosezonowe? Co każdy może wyczytać z opon samochodowych?
Na każdej oponie można znaleźć szereg kombinacji liter oraz cyfr. Oznaczenia opon dla jednych kierowców są nic nieznaczącymi hieroglifami, z których potrafią jedynie odczytać markę producenta, dla innych są z kolei niezwykle bogatym źródłem informacji, przydatnych w wielu sytuacjach. Człowiek, który potrafi czytać oznaczenia opon, będzie mógł dobrać odpowiednie ich parametry do swojego auta. Doskonale odróżni od siebie oznaczenia opon letnich, oznaczenia opon zimowych i oznaczenia opon całorocznych, które zdobywają w ostatnich latach coraz większą rzeszę zwolenników.
Znając zapisy na ogumieniu, łatwiej sprawdzić podczas zakupu używanego samochodu, czy auto nie ma założonych starych opon, które już dawno powinny zakończyć swoją karierę w punkcie zbierania odpadów.
Współczesne opony są również wyposażane w różne wskaźniki zużycia. Warto z nich korzystać. Opony to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, mający wpływ na przyczepność, sterowalność, drogę hamowania i komfort jazdy. Dlatego naprawdę warto umieć czytać oznaczenia na nich.
Sprawdź stan swoich opon i dobierz odpowiednie ogumienie do Twojego samochodu.
Oznaczenia opon są standardowe. Można je znaleźć na każdej oponie samochodowej niezależnie od tego, w jakim kraju została wyprodukowana i do jakiego samochodu jest przeznaczona. To bardzo dobra standaryzacja – taka sama w dowolnym miejscu na świecie. Jest to też ułatwienie dla producentów opon. Warto pamiętać, że producenci opon mają fabryki w wielu krajach świata, a produkowane w nich opony mogą trafiać nawet do kilkudziesięciu innych państw. Oznaczenia opon letnich, oznaczenia opon zimowych i oznaczenia opon całorocznych są takie same. Dokładnie tak samo jest w przypadku opon do aut osobowych, ciężarowych i terenowych.
Spójrzmy na najważniejsze oznaczenia opon, które powinien znać każdy kierowca. Producenci umieszczają je na obu bokach opony.
Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Jeden z najpopularniejszych rozmiarów opon nosi oznaczenie 185/60. Co to znaczy?
Zazwyczaj podaje się trzy najważniejsze parametry opony. Trzeci to średnica osadzenia na obręczy, czyli średnica felgi, na której opona ma być montowana. Nie ma różnicy, z jakiego materiału wykonana jest felga (stalowa, stop, aluminium). Jeśli opona nosi oznaczenie R15 – oznacza to, że jest to opona radialna i może być montowana tylko na kołach o średnich 15 cali.
Kolejne ważne oznaczenia, opisujące parametry opony, to:
Ważne oznaczenia montażowe
Producenci starają się zwiększyć parametry opony (przyczepność) i skrócić drogę hamowania, a także wyeliminować zagrożenie aquaplaningiem. W tym celu stosują między innymi bieżnik asymetryczny oraz kierunkowy. Dlatego na oponach pojawiły się nowe oznaczenia:
Oznaczenia opon letnich, opon zimowych i opon całorocznych:
Producent samochodu określa, jakie opony powinny być stosowane w danym pojeździe. Informacje o tym można znaleźć w instrukcji pojazdu. Podawany jest dokładny rozmiar opony, a także indeks prędkości i nośności. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg. A także z innego powodu. W razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, gdy auto będzie mieć niewłaściwe opony.
Czy można zastosować w samochodzie opony o wyższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu? Można. Powinno to wpłynąć pozytywnie na zachowanie auta w trakcie jazdy, ale równocześnie może wpłynąć negatywnie na komfort. Dlatego warto sprawdzić, jaki indeks prędkości opon zaleca producent samochodu – i zastosować się do jego wskazówek.
Czy można zamontować opony o wyższym indeksie nośności, niż zalecany przez producenta?
Teoretycznie można, ale nie jest to opłacalne. Opony o wyższym indeksie nośności powinny wpłynąć na poprawę reakcji na ruchy kierownicą, a także na lepsze pokonywanie zakrętów. Równocześnie jednak trzeba liczyć się z pogorszeniem komfortu jazdy, większym zużyciem paliwa i inną charakterystyką pracy układu jezdnego.
Nie warto również stosować opon o niższym indeksie nośności. Istnieje zagrożenie wystrzałem opony, gdy dojdzie do przeciążenia auta (np. zabrania kompletu pasażerów i bagażu). Pogorszy się komfort jazdy. Auto może stracić stabilność.
Czy można zamontować opony o niższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu? Można, ale tylko w przypadku opon zimowych, jednak wymaga to zastosowania odpowiedniego oznaczenia w widocznym miejscu kabiny auta. Nie zaleca się tego w przypadku opon letnich, albowiem grozi to pogorszeniem najważniejszych parametrów jazdy, np. wydłużeniem drogi hamowania. Może też dojść do przyspieszonego zużycia opony. W skrajnych przypadkach może dojść do wybuchu opony podczas jazdy z bardzo dużą prędkością. Na przykład po trasie szybkiego ruchu.
Umiejętność czytania oznaczeń na oponach to bardzo ważna rzecz. Symboli na bokach opon jest znacznie więcej, ale w tekście umieściliśmy te najważniejsze, które powinien znać każdy kierowca.