Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Ciśnienie w kole dojazdowym i inne informacje

    Koło zapasowe było wiernym przyjacielem każdego kierowcy. W razie przebicia wystarczyło je zamontować i można było jechać dalej. W ostatnich latach ta przyjaźń została zastąpiona przez producentów samochodów kołem dojazdowym.

     

    Koło zapasowe montowano w specjalnej wnęce znajdującej się w bagażniku samochodu. Najprostsze i najtańsze rozwiązanie polegało na tym, że przykręcano felgę do podłogi samochodu za pomocą specjalnej śruby z metalowym talerzem. W starych samochodach, z silnikiem umieszczonym z tyłu, koło zapasowe znajdowało się w bagażniku umiejscowionym z przodu. Zawsze miało felgę i oponę w takim samym rozmiarze jak koła zamontowane na piastach samochodu. Dzięki temu po założeniu go można było jechać bez problemu dalej z taką samą prędkością. 

     

    Wymień koło dojazdowe na odpowiednie dla Twojego samochodu - sprawdź ofertę Premio.

    Koło zapasowe a koło dojazdowe

     

     

    Dlaczego tak piękna przyjaźń pomiędzy kołem zapasowym a kierowcą została zastąpiona? Po pierwsze, ze względu na chroniczny brak miejsca w samochodach. Koło zapasowe zabiera dużo miejsca. Nawet pomimo tego, że znajduje się w dolnej części bagażnika, pod jego podłogą. Tymczasem w nowych samochodach miejsca jest coraz mniej, a wymagania klientów rosną. Każdy chce mieć coraz większy i wygodniejszy samochód z dużym bagażnikiem. Skąd wziąć miejsce na powiększenie (pogłębienie) bagażnika? Trzeba usunąć koło zapasowe.

     

    Po drugie, ze względu na koszty. Koło zapasowe jest drogie. W końcu ma pełnowymiarową felgę stalową (aluminiowych nie stosuje się ze względu na koszty) i pełnowymiarową oponę. Producent samochodu musiał zastosować taką samą oponę jak na kołach. A jak wiadomo, na pierwszy montaż stosuje się opony bardzo dobrej jakości. Nic zatem dziwnego, że niektórzy producenci zaczęli wręcz domagać się dopłat za koło zapasowe przy zakupie samochodu osobowego.

     

    Po trzecie, ze względu na masę. Czy koło zapasowe waży dużo w porównaniu do masy samochodu? Niewiele. Ale w ostatnich latach producenci samochodów musieli dostosowywać się do presji wywieranej przez użytkowników i ekologów. Zgodnie z nią auta miały zużywać mniej paliwa, a przez to emitować mniej spalin. Jak zmniejszyć spalanie? Można zmniejszyć masę auta. Koło dojazdowe zamiast standardowego koła zapasowego to oszczędność kilku kilogramów. A to już kilka kropel paliwa mniej na każde przejechane 100 kilometrów.

     

    Koło dojazdowe zabiera mało miejsca i jest dużo tańsze od koła zapasowego. Stało się zatem często stosowanym rozwiązaniem, choć wcale nie jest wolne od wad. Niektórzy producenci samochodów poszli jeszcze dalej i usunęli z samochodów także koło dojazdowe. W jego miejsce zaczęto stosować zestawy naprawcze do kół (pianka plus kompresor), umożliwiające tymczasowe załatanie opony i dojazd do warsztatu. W samochodach premium wyeliminowano z kolei zestawy naprawcze. Zastąpiły je opony typu run-flat, które pozwalają na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów z ograniczoną prędkością. Opony typu run-flat pozwoliły na wyeliminowanie niebezpieczeństw, które wiążą się z jazdą, gdy w samochodzie założone jest koło dojazdowe.

     

    Czym różni się koło dojazdowe od koła zapasowego? Jest ono mniejsze. Ma prostszą, węższą felgę i węższą oponę. Dzięki temu zabiera mniej miejsca i jest tańsze. Można je przewozić nawet w niewielkim bagażniku, bez ryzyka utraty miejsca. Dlatego dojazdówka stała się popularna. 

     

    Jakie powinno być ciśnienie w kole dojazdowym?

     

    Dojazdówka ma specyficzną budowę. Na feldze znajduje się wąska opona, która nie przypomina standardowej opony zapasowej. Koło dojazdowe ma również inny bieżnik – uniwersalny. Nie zapewnia on takiej przyczepności jak bieżnik stosowany w oponach zimowych, letnich czy wielosezonowych.

     

    Bardzo ważne jest odpowiednie ciśnienie w tym kole. O czym trzeba pamiętać? Kierowcy często pamiętają o tym, że trzeba utrzymywać odpowiednie ciśnienie w kole zapasowym. Zazwyczaj powinno być one odrobinę większe niż w kołach jezdnych samochodu. Na przykład gdy producent zaleca, aby w oponach kół jezdnych stosować ciśnienie 2,2 bara, to w kole zapasowym ciśnienie może mieć wartość 2,4 bara. Koło dojazdowe rządzi się swoimi prawami. Tutaj ciśnienie jest dużo wyższe. Jego wartość podaje producent. Zazwyczaj ciśnienie w kole dojazdowym zawiera się w przedziale od 4,2 do 4,5 bara. Ciśnienie w kole dojazdowym można uzupełniać przy pomocy pompki nożnej, kompresora elektrycznego albo kompresora na stacji paliw. Koło dojazdowe ma taki sam wentyl jak standardowe koło zapasowe. 

     

    Prędkość jazdy z kołem dojazdowym

     

    Koło dojazdowe jest węższe. Węższa jest jego felga, a także opona, przez co zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi. A to powoduje, że owo koło zapewnia mniejszą przyczepność niż standardowe koło jezdne albo koło zapasowe. Bieżnik koła dojazdowego jest zazwyczaj uniwersalny i nie zapewnia takiej przyczepności jak bieżnik standardowego koła.

     

    Sama nazwa „koło dojazdowe” mówi o przeznaczeniu tego elementu – służy on do dojazdu do warsztatu albo do domu. A nie do normalnej eksploatacji.

     

    • Samochód, w którym zamontowano koło dojazdowe, może jechać z maksymalną prędkością do 80 km/h. Zaleca się, aby jechać wolniej.
    • Mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią powoduje gorszą stateczność i kierowalność. Słabiej przenoszona jest siła napędowa.
    • Mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią oraz inny bieżnik niż na oponach kół jezdnych są powodem dłuższej drogi hamowania.
    • Koło dojazdowe, ze względu na swoje ograniczenia, może być powodem niewłaściwej pracy aktywnych systemów bezpieczeństwa takich jak ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ASR (układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych), a także ESP (system przeciwpoślizgowy). Inaczej mogą działać aktywne wspomaganie nagłego hamowania i system chroniący przed wypadkiem (np. Front Assist).
    • Jadąc na kole dojazdowym, należy wyeliminować gwałtowne manewry. Trzeba jechać spokojnie, z niewielką prędkością, unikając gwałtownego hamowania i konieczności wykonywania gwałtownych manewrów.
    • Samochód może mieć założone maksymalnie jedno koło dojazdowe.
    • Na kole dojazdowym powinno się przejechać maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów.
    • W trakcie ciepłych miesięcy koło dojazdowe powinno się montować na tylnej osi.
    • W trakcie zimnych miesięcy i śniegu oraz lodu na drogach koło dojazdowe powinno się zamontować na przedniej osi samochodu.

     

    Koło dojazdowe (dojazdówka) to pomocna dłoń dla kierowcy w razie przebicia koła na drodze. W żadnym wypadku nie należy traktować go jako długotrwałego rozwiązania albo substytutu prawdziwego koła. 

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?