Łańcuchy na koła: wszystko o łańcuchach śniegowych

Zimą mamy do czynienia z trudniejszymi warunkami atmosferycznymi na drodze. Na oblodzonej albo pokrytej śniegiem jezdni przyczepność kół do podłoża jest mniejsza. Wtedy przydają się łańcuchy na koła. Czy łańcuchy na koła są obowiązkowe? Jak założyć łańcuchy śniegowe? W tym artykule odpowiemy na wszystkie pytania.

 

Łańcuchy na koła mają za zadanie ułatwić nam poruszanie się po drodze, zwłaszcza w okresie zimowym. Przenoszą one moment obrotowy na nawierzchnię, chroniąc nas przed uślizgiem, czyli przesunięciem kół pojazdu w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy. Odgrywają one także dużą rolę w momencie hamowania na drodze pokrytej śniegiem.

 

Zmień opony na zimowe w lokalnym serwisie samochodowym Premio.

Łańcuchy na koła – co to takiego i dlaczego warto je mieć?

 

Łańcuchy śniegowe nazywane po prostu łańcuchami na koła to zazwyczaj stalowa siatka. Najczęściej są one wykonane ze stali stopowej manganowej albo tytanowej. Dzięki tej ostatniej łańcuchy są trwalsze. Ich zadaniem jest zapewnić większe bezpieczeństwo podczas wyjazdu w góry i wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami na drodze (oblodzona nawierzchnia, śnieg).

 

Łańcuchy samochodowe zakładamy w zależności od napędu naszego auta:

  • W przypadku napędu przedniego łańcuchy śniegowe zakładamy na dwa koła przednie.
  • W przypadku napędu tylnego łańcuchy śniegowe zakładamy na dwa koła tylne.
  • W przypadku napędu na wszystkie koła łańcuchy śniegowe zakładamy na cztery koła.

 

Pamiętajmy, żeby nigdy nie montować łańcuchów do kół na pojedynczą oponę. W razie wątpliwości, gdzie zamontować łańcuchy śnieżne, warto sięgnąć po instrukcję swojego samochodu albo skontaktować się z producentem.

 

Warto korzystać z łańcuchów z wielu powodów:

  • Zwiększają przyczepność kół zwłaszcza na oblodzonym albo pokrytym śniegiem podłożu.
  • Zwiększają bezpieczeństwo nasze oraz naszych pasażerów ze względu na mniejszą prędkość, z jaką poruszamy się na drodze.
  • Dzięki odpowiednim łańcuchom na kołach znacznie łatwiej pokonać trudniejsze etapy podróży (np. strome podjazdy).

 

Łańcuchy na opony powinny być stosowane zawsze wtedy, kiedy warunki drogowe na to wskazują. Przy oblodzonej i pokrytej śniegiem powierzchni nadają się znakomicie, jednak co, kiedy kolejny etap trasy jest bardziej przejezdny, np. zaczyna się asfalt niepokryty lodem ani śniegiem? W takiej sytuacji należy zawsze zdjąć łańcuchy samochodowe i ponownie użyć ich, gdy znowu droga będzie oblodzona bądź pokryta śniegiem.

Łańcuchy na koła – przepisy w Polsce

 

Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym: „Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem”. Tymczasem bezwzględny obowiązek ich użycia mamy na terenach górskich i podgórskich, gdzie występuje znak nakazu z obrazkiem opony z nałożonymi łańcuchami (znak C-18).

 

Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r., nr 170 poz. 1393) informuje o trzech rodzajach znaków drogowych dotyczących łańcuchów śnieżnych:

  • Znak ostrzegawczy „oszronienie jezdni” (A-32).
  • Znak nakazu „nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych” (C-18).
  • Znak nakazu „koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych” (C-19).

 

Zawsze warto mieć w samochodzie komplet łańcuchów śnieżnych, by być przygotowanym na ich ewentualne użycie. Należy pamiętać, że obowiązek wynikający ze znaku C-18 dotyczy zastosowania łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.

 

Z jaką prędkością maksymalną można jeździć z łańcuchami na kołach? Rekomendowana maksymalna prędkość samochodów osobowych z łańcuchami na kołach wynosi 30–50 km/h. Pamiętajmy, żeby zawsze dostosować prędkość do warunków drogowych. Lepiej jechać wolniej i dłużej, ale zachowując większą ostrożność.

Jak jeździć z łańcuchami na kołach?

 

Istnieje kilka zasad, dzięki którym jazda z łańcuchami na kołach będzie bezpieczniejsza, a łańcuchy tak szybko się nie zużyją. Jeżdżąc z łańcuchami śnieżnymi, trzeba pamiętać o najważniejszych zasadach:

  • W miarę możliwości unikać gwałtownego hamowania.
  • Nie wciskać pedału gazu zbyt gwałtownie.
  • Kontrolować napięcie łańcuchów na oponach co kilka kilometrów.
  • W razie poluzowania łańcuchów na oponach, zatrzymać się i naciągnąć je jeszcze raz.

Jak założyć łańcuchy na koła?

 

Czy zakładanie łańcuchów na koła jest trudne? Wykonywanie tej czynności może być kłopotliwe, zwłaszcza gdy nigdy tego wcześniej nie robiliśmy. Zaleca się, aby pierwsze zakładanie łańcuchów na koła miało miejsce przed wyruszeniem w dłuższą drogę.

 

Jak założyć łańcuchy na koła? Od czego zacząć?

 

  1. Wyciągnij łańcuchy na koła, chwyć za stalową linkę i potrząśnij nimi, by się nie poplątały.
  2. Łańcuchy śniegowe ułóż tak, by środek linki znalazł się po wewnętrznej stronie koła. Te muszą być półkolem skierowane na zewnątrz.
  3. Na przedniej górnej części koła połącz zaczepy umiejscowione na końcach linki.
  4. Spiętą konstrukcję przesuń na wewnętrzną część opony.
  5. Połącz zewnętrzne łańcuchy i przeciągnij łańcuch napinający przez bloczki. Naciągnij go.
  6. Połącz końcówkę łańcucha napinającego z ogniwem w taki sposób, by łańcuch był odpowiednio naprężony.
  7. Przejedź 50-100 m i sprawdź, czy łańcuch nie wymaga dociągnięcia. Warto taką czynność powtórzyć, by mieć pewność, że łańcuch jest założony prawidłowo.

Jaki jest koszt łańcuchów na koła?

 

Czy łańcuchy na opony to znaczny wydatek? Ile kosztują najpopularniejsze łańcuchy samochodowe? Najtańszy komplet, czyli dwie sztuki, może kosztować 100-200 zł. Jednak w praktyce warto zdecydować się na droższe łańcuchy śnieżne znanych marek. Ceny wyrobów renomowanych producentów mogą zaczynać się od 600 zł w górę za komplet (na jedną oś). Jednak te często robione są z lepszych i trwalszych materiałów. Oznacza to większą ich żywotność, o czym warto pamiętać. Łańcuchy zimowe powinny być inwestycją na długie lata.

 

Jeśli nie wiesz, jakie łańcuchy do kół wybrać, zawsze warto sprawdzić to w instrukcji użytkowania swojego pojazdu. Nie każdy wie, że niektóre samochody nie mogą być wyposażone w łańcuchy do auta. Zdarza to się rzadko, ale przed zakupem lepiej sprawdzić kompatybilność swojego auta z takimi akcesoriami. 

Łańcuchy na koła w innych krajach

 

Prawo drogowe wielu krajów wyznacza regulacje dotyczące zakładania łańcuchów śnieżnych. W wielu przypadkach przepisy są zbliżone, a więc obowiązek używania łańcuchów występuje na drogach, przy których informują o tym stosowne znaki. Maksymalna prędkość przy założonych łańcuchach wynosi najczęściej 50 km/h.

 

Obowiązek łańcuchów – Niemcy

 

Według niemieckiego prawa drogowego pojazd musi być odpowiednio przygotowany do warunków atmosferycznych panujących na drodze. O tym, że na oblodzonej albo pokrytej śniegiem drodze trzeba założyć łańcuchy samochodowe, informują znaki drogowe. Tutaj również nie można przekraczać maksymalnej prędkości poruszania się z łańcuchami na kołach, wynoszącej 50 km/h.

 

Obowiązek łańcuchów – Austria

 

Na terenie Austrii obowiązuje nakaz posiadania łańcuchów samochodowych (co najmniej dwa łańcuchy na jedną oś) przez kierujących pojazdami osobowymi. Dotyczy to okresu od 15 listopada do 15 kwietnia. Często na wielu drogach ustawione są znaki drogowe informujące o obowiązku założenia łańcuchów samochodowych. Przepisy definiują dwie normy dotyczące łańcuchów samochodowych. O-Norm 5117 dotyczy samochodów osobowych, a O-Norm 5119 samochodów ciężarowych.

 

Obowiązek łańcuchów – Czechy

 

Podobnie jak w Polsce, u naszych sąsiadów łańcuchy na koła są obowiązkowe na ośnieżonych drogach. Te najczęściej są dodatkowo oznakowane, żeby również przyjezdni wiedzieli, że muszą założyć łańcuchy. Prędkość w takich miejscach nie może przekraczać 50 km/h.

 

Łańcuchy śniegowe: podstawowe wyposażenie auta

 

Łańcuchy samochodowe na koła powinny stanowić podstawowy element wyposażenia każdego auta. Zwłaszcza, jeśli decydujemy się na podróż w góry albo w miejsca, gdzie możemy spodziewać się oblodzonych albo pokrytych śniegiem dróg. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo nasze oraz innych na drodze to priorytet.

 

Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

ZNAJDŹ SERWIS PREMIO