Zimą mamy do czynienia z trudniejszymi warunkami atmosferycznymi na drodze. Na oblodzonej albo pokrytej śniegiem jezdni przyczepność kół do podłoża jest mniejsza. Wtedy przydają się łańcuchy na koła. Czy łańcuchy na koła są obowiązkowe? Jak założyć łańcuchy śniegowe? W tym artykule odpowiemy na wszystkie pytania.
Łańcuchy na koła mają za zadanie ułatwić nam poruszanie się po drodze, zwłaszcza w okresie zimowym. Przenoszą one moment obrotowy na nawierzchnię, chroniąc nas przed uślizgiem, czyli przesunięciem kół pojazdu w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy. Odgrywają one także dużą rolę w momencie hamowania na drodze pokrytej śniegiem.
Zmień opony na zimowe w lokalnym serwisie samochodowym Premio.
Łańcuchy śniegowe nazywane po prostu łańcuchami na koła to zazwyczaj stalowa siatka. Najczęściej są one wykonane ze stali stopowej manganowej albo tytanowej. Dzięki tej ostatniej łańcuchy są trwalsze. Ich zadaniem jest zapewnić większe bezpieczeństwo podczas wyjazdu w góry i wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami na drodze (oblodzona nawierzchnia, śnieg).
Łańcuchy samochodowe zakładamy w zależności od napędu naszego auta:
Pamiętajmy, żeby nigdy nie montować łańcuchów do kół na pojedynczą oponę. W razie wątpliwości, gdzie zamontować łańcuchy śnieżne, warto sięgnąć po instrukcję swojego samochodu albo skontaktować się z producentem.
Warto korzystać z łańcuchów z wielu powodów:
Łańcuchy na opony powinny być stosowane zawsze wtedy, kiedy warunki drogowe na to wskazują. Przy oblodzonej i pokrytej śniegiem powierzchni nadają się znakomicie, jednak co, kiedy kolejny etap trasy jest bardziej przejezdny, np. zaczyna się asfalt niepokryty lodem ani śniegiem? W takiej sytuacji należy zawsze zdjąć łańcuchy samochodowe i ponownie użyć ich, gdy znowu droga będzie oblodzona bądź pokryta śniegiem.
Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym: „Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem”. Tymczasem bezwzględny obowiązek ich użycia mamy na terenach górskich i podgórskich, gdzie występuje znak nakazu z obrazkiem opony z nałożonymi łańcuchami (znak C-18).
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r., nr 170 poz. 1393) informuje o trzech rodzajach znaków drogowych dotyczących łańcuchów śnieżnych:
Zawsze warto mieć w samochodzie komplet łańcuchów śnieżnych, by być przygotowanym na ich ewentualne użycie. Należy pamiętać, że obowiązek wynikający ze znaku C-18 dotyczy zastosowania łańcuchów na co najmniej dwóch kołach napędowych.
Z jaką prędkością maksymalną można jeździć z łańcuchami na kołach? Rekomendowana maksymalna prędkość samochodów osobowych z łańcuchami na kołach wynosi 30–50 km/h. Pamiętajmy, żeby zawsze dostosować prędkość do warunków drogowych. Lepiej jechać wolniej i dłużej, ale zachowując większą ostrożność.
Istnieje kilka zasad, dzięki którym jazda z łańcuchami na kołach będzie bezpieczniejsza, a łańcuchy tak szybko się nie zużyją. Jeżdżąc z łańcuchami śnieżnymi, trzeba pamiętać o najważniejszych zasadach:
Czy zakładanie łańcuchów na koła jest trudne? Wykonywanie tej czynności może być kłopotliwe, zwłaszcza gdy nigdy tego wcześniej nie robiliśmy. Zaleca się, aby pierwsze zakładanie łańcuchów na koła miało miejsce przed wyruszeniem w dłuższą drogę.
Jak założyć łańcuchy na koła? Od czego zacząć?
Czy łańcuchy na opony to znaczny wydatek? Ile kosztują najpopularniejsze łańcuchy samochodowe? Najtańszy komplet, czyli dwie sztuki, może kosztować 100-200 zł. Jednak w praktyce warto zdecydować się na droższe łańcuchy śnieżne znanych marek. Ceny wyrobów renomowanych producentów mogą zaczynać się od 600 zł w górę za komplet (na jedną oś). Jednak te często robione są z lepszych i trwalszych materiałów. Oznacza to większą ich żywotność, o czym warto pamiętać. Łańcuchy zimowe powinny być inwestycją na długie lata.
Jeśli nie wiesz, jakie łańcuchy do kół wybrać, zawsze warto sprawdzić to w instrukcji użytkowania swojego pojazdu. Nie każdy wie, że niektóre samochody nie mogą być wyposażone w łańcuchy do auta. Zdarza to się rzadko, ale przed zakupem lepiej sprawdzić kompatybilność swojego auta z takimi akcesoriami.
Prawo drogowe wielu krajów wyznacza regulacje dotyczące zakładania łańcuchów śnieżnych. W wielu przypadkach przepisy są zbliżone, a więc obowiązek używania łańcuchów występuje na drogach, przy których informują o tym stosowne znaki. Maksymalna prędkość przy założonych łańcuchach wynosi najczęściej 50 km/h.
Według niemieckiego prawa drogowego pojazd musi być odpowiednio przygotowany do warunków atmosferycznych panujących na drodze. O tym, że na oblodzonej albo pokrytej śniegiem drodze trzeba założyć łańcuchy samochodowe, informują znaki drogowe. Tutaj również nie można przekraczać maksymalnej prędkości poruszania się z łańcuchami na kołach, wynoszącej 50 km/h.
Na terenie Austrii obowiązuje nakaz posiadania łańcuchów samochodowych (co najmniej dwa łańcuchy na jedną oś) przez kierujących pojazdami osobowymi. Dotyczy to okresu od 15 listopada do 15 kwietnia. Często na wielu drogach ustawione są znaki drogowe informujące o obowiązku założenia łańcuchów samochodowych. Przepisy definiują dwie normy dotyczące łańcuchów samochodowych. O-Norm 5117 dotyczy samochodów osobowych, a O-Norm 5119 samochodów ciężarowych.
Podobnie jak w Polsce, u naszych sąsiadów łańcuchy na koła są obowiązkowe na ośnieżonych drogach. Te najczęściej są dodatkowo oznakowane, żeby również przyjezdni wiedzieli, że muszą założyć łańcuchy. Prędkość w takich miejscach nie może przekraczać 50 km/h.
Łańcuchy samochodowe na koła powinny stanowić podstawowy element wyposażenia każdego auta. Zwłaszcza, jeśli decydujemy się na podróż w góry albo w miejsca, gdzie możemy spodziewać się oblodzonych albo pokrytych śniegiem dróg. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo nasze oraz innych na drodze to priorytet.