Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych

Wielu kierowców zastanawia się, jakie ciśnienie w oponach zimowych powinno się utrzymywać, aby jazda była bezpieczna. Często zadawanym pytaniem jest także to, czy powinno się utrzymywać takie samo ciśnienie w oponach przez cały rok, niezależnie od warunków.

 

Zbyt niski poziom ciśnienia w oponach samochodowych nie tylko jest nieekonomiczny, lecz także niebezpieczny. Zwykle skutkuje on nieprzewidywalnym zachowaniem pojazdu, zwłaszcza na zakrętach, a także lekkim zarzucaniem tylnej osi i problemami ze stabilizacją kierunku jazdy. Nietrudno przewidzieć, do czego takie sytuacje mogą doprowadzić, szczególnie w trudnych, zimowych warunkach jazdy. Podpowiadamy, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych w zależności od temperatury powietrza. Przypominamy, jak często sprawdzać ciśnienie w oponach zimą oraz jak często przeprowadzać pompowanie opon zimą.

 

Zadbaj o odpowiednie ogumienie na zimowe warunki z pomocą Premio.

Ciśnienie w oponach zimowych a temperatura otoczenia

 

Bez względu na porę roku i temperaturę zbyt niskie ciśnienie w oponach wiąże się z szeregiem problemów, tym bardziej zbyt niskie ciśnienie w oponach zimą. Opony, w których panuje za niskie ciśnienie, mogą wywoływać liczne niepożądane skutki i powodować zagrożenie. Wśród najpoważniejszych należy wymienić:

 

  • wydłużoną drogę hamowania,
  • zmniejszoną sterowność pojazdu,
  • znoszenie na boki podczas jazdy na wprost,
  • „pływanie” na zakrętach,
  • zmniejszenie przyczepności ogólnej, co jest szczególnie niebezpieczne zimą,
  • zwiększenie zużycia paliwa,
  • zwiększenie emisji CO2,
  • znacznie większe zużycie bieżnika opony,
  • zmniejszenie żywotność opony.

 

Zima w szerokościach geograficznych, w których znajduje się Polska, charakteryzuje się specyficznymi warunkami atmosferycznymi. Podczas polskiej zimy notuje się m.in. częste wahania temperatur. Bardzo często mogą się one zmieniać o kilka, a nawet o kilkanaście stopni w ciągu kilku dni. To z kolei nie wpływa dobrze na kondycję opon zimowych, a także na ciśnienie w oponach zimowych.

 

Ciśnienie w oponach obniża się wraz ze spadkiem temperatury powietrza. Zmiana warunków termicznych na zewnętrz o 10°C wiąże się ze zmianą ciśnienia w oponach o 0,1 bara. W sytuacji gdy na zewnątrz panuje temperatura 0°C, ciśnienie w oponach zimowych będzie niższe o 0,2 bara. W przypadku gdy temperatura spada do -10°C, ciśnienie w oponach zimowych będzie niższe już o 0,3 bara. Natomiast jeśli na zewnątrz panuje temperatura -20°C, ciśnienie w oponach zimą spada nawet o 0,4 bara. Jeśli ciśnienie w oponach zimą spadnie o 0,1 lub 0,2 bara można mówić o sytuacji, która ma już bardzo duży wpływ na osiągi opony.

Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych

 

Wyeliminowanie negatywnych skutków niskiego ciśnienia opon zimowych wcale nie jest wymagające. W utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia, bardzo ważne jest regularne jego sprawdzanie. Dopasowując zawsze ciśnienie w zimówkach do temperatury powietrza panującej na zewnątrz, możemy zapobiec wielu nieprzyjemnym niespodziankom. Ma to szczególnie duże znaczenie, gdy często dochodzi do zmian pogodowych. Ciśnienie w oponach można sprawdzać na stacjach za pomocą manometrów i na bieżąco reagować na wszelkie odchylenia.

 

Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie ciśnienie w oponach zimowych należy utrzymać, dobrze jest się zastanowić, jaka ma panować temperatura w określonym czasie. Jeśli przewidywane są duże mrozy, lepiej podnieść ciśnienie w oponach zimowych o 0,2 bara.

 

Należy jednak pamiętać o tym, aby w pierwszej kolejności zweryfikować wysokość ciśnienia w oponach zimowych z homologowanymi wartościami przez producenta. Należy również pamiętać, aby przywrócić odpowiednie ciśnienie w oponach zimowych, gdy temperatura powietrza w otoczeniu ponownie wzrośnie.

 

Ciśnienie homologowane to informacja o zalecanym poziomie ciśnienia w oponach dla danej osi pojazdu. Wartość ciśnienia homologowanego może być różna na przód i tył samochodu. Informację tę zazwyczaj można znaleźć:

 

  • w schowku samochodowym,
  • na klapce do wlewu paliwa,
  • na listwie przy drzwiach od strony kierowcy,
  • na słupku lub progu.

 

Poza tym również marki oponiarskie podają dla swoich modeli zakres, w którym określona opona może być pompowana.

 

Bardzo istotne jest przy tym, aby zwracać szczególną uwagę na warunki, jakie panują podczas pompowania kół w samochodzie. Gdy koła pompujemy w ciepłym garażu, temperatura nie będzie się zgadzać z rzeczywistą temperaturą i warunkami pogodowymi, które panują na zewnątrz. W takiej sytuacji należy podnieść poziom ciśnienia delikatnie ponad homologowane, w ten sposób unikniemy jego obniżenia poniżej normy, gdy już wyruszymy w trasę.

 

W optymalnym przygotowaniu ciśnienia opon w warunkach zimowych warto również sprawdzić, jaka pogoda panuje lub będzie panować w miejscu, do którego się udajemy. To istotne zarówno przy dłuższych, jak i krótszych trasach w zimie. Warto tym samym zwrócić baczną uwagę na temperaturę miejsca, do którego zmierzamy. Klimat w naszym kraju sprawia, że różnice w pogodzie i temperaturze powietrza pomiędzy północą a południem Polski mogą być duże. Podobnie w przypadku wyjazdu w góry, gdzie możliwość wystąpienia dużych mrozów jest większa niż w innych częściach kraju. W związku z tym warto już wcześniej nieco podnieść poziom ciśnienia w kołach. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemności na trasie.

 

W warunkach zimowych można zastąpić powietrze w oponach zimowych oczyszczonym azotem. Taki zabieg stosuje się, ponieważ oczyszczony azot jest znacznie mniej podatny na zmiany temperatur niż powietrze. Należy jednak pamiętać, żeby ponownie wyważyć koła samochodu.

 

Regularna kontrola ciśnienia w oponach zimowych oraz temperatury powietrza jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania opon podczas zimy. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia nie jest trudne ani wymagające. Wystarczy często i systematycznie kontrolować poziomy oraz płynnie reagować na zaistniałe anomalie. Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych uchroni nas przed przedwczesną i nieplanowaną wizytą w serwisie samochodowym.

 

Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

ZNAJDŹ SERWIS PREMIO