Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Opony motocyklowe: zużycie i uszkodzenia

    Czy wiesz, że opony motocyklowe zużywają się szybciej samochodowe? Zużyciu opon motocyklowych można jednak często zapobiec albo znacznie opóźnić ten proces. W jaki sposób dbać o ogumienie motocykla? Co warto wiedzieć o uszkodzeniach opon motocyklowych?

     

    Dlaczego bieżnik zużywa się nierównomiernie w oponach motocyklowych? Na czym polega zużycie opon motocyklowych? Co to jest ząbkowanie opon motocykla? Dowiedz się, co zrobić, by twoje opony motocyklowe pozostały jak najdłużej w dobrym stanie. Od tego zależy przecież bezpieczeństwo Twoje i innych użytkowników drogi.

     

    Zadbaj o to, by opony Twojego motocykla były w pełni sprawne.

    Nierównomierne zużycie opon motocyklowych

     

    Czy wiedziałeś, że nawet przy prawidłowym ciśnieniu w oponach motocyklowych również może dojść do nierównomiernego zużycia bieżnika opon? Jak to się dzieje? Okazuje się, że prawidłowe ciśnienie jest jedną z istotnych kwestii, ale są też inne, o których powinniśmy pamiętać. Do pozostałych czynników mających ogromny wpływ na zużycie opon motocyklowych należą:

     

    • prędkość jazdy,
    • rodzaj drogi,
    • ciężar motocykla.

     

    Istotnym czynnikiem wpływającym na zużycie opon motocyklowych jest prędkość jazdy. Odpowiednia szybkość poruszania się na motocyklu ma duże znaczenie. Nie wszyscy wiedzą, że im wolniej (bezpieczniej) się poruszamy, tym bardziej jesteśmy w stanie wydłużyć żywotność bieżnika.

    Producenci ogumienia często podają, że zredukowanie prędkości ze 120 km/h do 100 km/h może wydłużyć żywotność opon nawet o 30%. Dlatego warto pamiętać o tym, żeby (jeśli jest to możliwe) nie zawsze pędzić z zawrotną prędkością. Każda opona ma swój limit. Jeśli szybciej ją „zajedziemy”, szybciej będziemy musieli kupić nowe.

     

    Drugim ważnym czynnikiem wpływającym na zużycie opon motocyklowych jest rodzaj drogi, po której się poruszamy. Niestety, nie każda droga (zwłaszcza polska) jest w dobrym stanie. Mało tego, często wspaniała, zadbana droga asfaltowa kończy się drogą szutrową. Tymczasem drobno pokruszone kamienie powodują najwięcej uszkodzeń bieżnika opony. Jeśli mamy możliwość, wybierajmy zawsze trasy z drogą asfaltową. Unikajmy nawierzchni szutrowych, by bieżnik opony służył nam jak najdłużej.

     

    Na szybsze zużycie opon motocyklowych wpływa także nierównomierny albo duży ciężar na motocyklu, np. ładunek bądź jazda z pasażerem. Jeśli podczas dłuższych tras korzystamy z ciężkich kufrów lub mamy kompana podczas wycieczek, należy wziąć pod uwagę, że wymianę opon motocyklowych trzeba będzie zaplanować szybciej. 

     

    Ząbkowanie opon motocyklowych

     

    Ząbkowanie opon motocyklowych jest jednym z najbardziej powszechnych efektów nierównomiernego zużycia bieżnika. Zdarza się, że po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów powierzchnia opon motocyklowych zaczyna wyglądać tak, jakby miała ząbki, które można wyczuć również przeciągając ręką po oponie.

     

    Ząbkowanie opon motocyklowych może mieć wiele przyczyn. Poza prędkością, rodzajem drogi i ciężarem motocykla można wyróżnić jeszcze kilka innych. Są to:

     

    • zbyt niskie ciśnienie w oponach,
    • nieprawidłowy stan zawieszenia w motocyklu,
    • nieodpowiedni styl jazdy motocyklem.

     

    O tym, że warto systematycznie kontrolować ciśnienie w oponach motocyklowych, wie chyba każdy. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że ciśnienie może samoistnie spadać, nawet o 0,1 bara na miesiąc. Powinniśmy pamiętać o tym, by przed wyruszeniem w trasę sprawdzić, czy jest ono odpowiednie.

     

    Warto wiedzieć, że spadek ciśnienia o 30% może skrócić żywotność ogumienia motocykla nawet o połowę. Na tym jednak nie koniec, bo źle napompowana opona (ze zbyt niskim ciśnieniem) staje się miękka, a w praktyce bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne. Wtedy nawet najechanie na krawężnik albo kamień może się przyczynić do jej szybszej wymiany na nową.

     

    Nieprawidłowy stan zawieszenia to kolejna przyczyna szybszego zużywania się bieżnika, prowadzącego do ząbkowania. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy oponach o bieżniku kierunkowym. Warto systematycznie kontrolować ich pracę, zlecając jego kontrolę specjalistom w serwisie motocyklowym.

     

    Styl jazdy ma również wpływ na szybsze ząbkowanie opon motocyklowych. Nieodpowiedni sposób użytkowania czy brak umiejętności (zwłaszcza niedoświadczonego motocyklisty) mogą również prowadzić do nierównomiernego zużywania się opon motocyklowych. Może to oznaczać, że głębokość bieżnika z jednej strony opony będzie w normie, ale po drugiej stronie może być już na zbyt niskim poziomie i będzie trzeba ją wymienić.

     

    Eksploatacja opon motocyklowych: o czym warto pamiętać?

     

    Nawet najlepsze opony po dłuższym czasie eksploatacji będą musiały zostać wymienione na nowe.

    Jedyne co możemy robić, to stosować się do powyższych wskazówek, by znacząco opóźnić zużycie bieżnika w oponach. Oczywiście poza nimi warto pamiętać o używaniu odpowiednich felg i regularnych inspekcjach stanu motocykla. Należy pamiętać, że uszkodzenia opon motocyklowych mogą być także spowodowane złym wyważeniem koła, uszkodzeniem obręczy, wnętrza opony. Przykładowo, źle wyważona opona prowadzi do szybszego zużywania łożysk. Przekłada się to na niestabilne prowadzenie motocykla i wyczuwalne drgania na kierownicy. W tych przypadkach należy bezzwłocznie udać się do lokalnego serwisu Premio i sprawdzić przyczynę oraz ewentualnie wymienić ogumienie przed kolejnym wyruszeniem w drogę.

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?

    ZNAJDŹ SERWIS PREMIO