Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Pompowanie opon za pomocą kompresora na stacji benzynowej

    Compressor at the gas station

    Zbyt mała ilość powietrza w oponach to same kłopoty: przyspieszone zużycie opon, niski poziom bezpieczeństwa, pogorszone prowadzenie samochodu na drodze. Jak temu zaradzić? Wystarczy regularne pompowanie opon samochodowych – kompresor na stacji czeka!

     

    Ciśnienie w oponach zawsze musi mieć właściwą wartość. Jaką? Producent samochodu ustala, jakie opony można stosować w danym modelu auta. Określa on również, jakie powinno być ciśnienie w oponach. W samochodzie klasy średniej zazwyczaj powinno ono mieścić się w przedziale od 2,2 do 2,5 bara. Jednak trzeba pamiętać o tym, że opony tracą ciśnienie na skutek działania wielu czynników, a wówczas bezpieczeństwo jazdy stopniowo się obniża. Zbyt niskie ciśnienie może być przyczyną poważnego wypadku. Dlatego regularna kontrola ciśnienia i pompowanie opon w razie potrzeby są tak istotne. 

     

    Skontroluj ciśnienie w oponach oraz sprawdź stan czujników TPMS Twojego auta.

    Pompowanie opon jest niezwykle ważne

     

    Może się wydawać, że guma jest w pełni szczelna, zwłaszcza w nowych oponach. Tymczasem nie musi tak być - ciśnienie w oponach spada. Dlatego regularne kontrole i pompowanie opon to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych.

     

    Dlaczego ciśnienie w oponach spada?

     

    • Opony poddawane są ogromnym przeciążeniom i działaniu wielu sił.
    • Struktura opony (materiał, z jakiej ją zbudowano) nie jest idealnie szczelna, nawet w nowych oponach. To sprawia, że przez materiał może przenikać powietrze.
    • Wahania temperatury zewnętrznej, zwłaszcza duże, powodują spadki ciśnienia wewnątrz opony.
    • Wraz z upływem czasu mogą pojawić się nieszczelności – w gumie, na styku opony z felgą, w zaworze…

     

    To wszystko powoduje, że ciśnienie w oponach spada. A wraz z nim obniża się poziom bezpieczeństwa jazdy.

     

    • Niskie ciśnienie w oponach powoduje, że wzrasta zużycie paliwa, a wraz z nim emisja dwutlenku węgla.
    • Niskie ciśnienie w jednej z opon powoduje ściąganie samochodu w jedną stronę. Dochodzi do przyspieszonego zużywania się elementów układu kierowniczego i zawieszenia.
    • Im niższe staje się ciśnienie, tym szybciej opona się zużywa. Może dojść do jej całkowitego zniszczenia (pocięcia przez ranty felgi).
    • Zbyt niskie ciśnienie w oponach sprawia, że samochód zachowuje się nieprzewidywalnie, zwłaszcza w trakcie wykonywania ostrych manewrów. Może dojść do wypadku.
    • Powoduje również niewłaściwe działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP i inne).

     

    Zbyt niskie ciśnienie w oponach powinno zostać wykryte przez czujniki ciśnienia TPMS. Ale nie zawsze tak się dzieje. Jeśli samochód ma pośredni system kontroli ciśnienia (wykorzystujący czujniki prędkości obrotowej ABS, a nie czujniki ciśnienia TPMS) i dojdzie do utraty ciśnienia w dwóch oponach, system nie wykryje problemu. Dlatego warto samodzielnie kontrolować ciśnienie. Najlepiej jak najczęściej. 

     

    Pompowanie opon kompresorem

     

    Pompowanie opon samochodowych za pomocą kompresora powinno się odbywać przy każdej wizycie na stacji benzynowej. Każda stacja posiada kompresor. Jest on zlokalizowany z dala od dystrybutorów, w wyznaczonym do tego miejscu, wraz z przynależnym miejscem parkingowym. Na niektórych stacjach za korzystanie z kompresora trzeba płacić.

     

    Jak pompować opony przy użyciu kompresora? Jest to bardzo prosta czynność. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak pompować opony przy użyciu kompresora na stacji, aby móc przeprowadzać samodzielnie regularne przeglądy ciśnienia albo reagować na zmiany ciśnienia w oponach (obniżony poziom). Trzeba również pamiętać o kole zapasowym i dojazdowym. W kole zapasowym ciśnienie powinno być nieco wyższe niż w kołach jezdnych. W kole dojazdowym wartość ciśnienia zazwyczaj powinna osiągnąć 4,2-4,5 bara.

     

    Jak pompować opony przy użyciu kompresora na stacji?

     

    • Zatrzymać samochód w pobliżu kompresora, tak aby można było wygodnie dosięgnąć jego końcówką do każdej opony.
    • Wyłączyć silnik samochodu, zaciągnąć hamulec ręczny. Osoby znajdujące się w środku auta powinny wysiąść.
    • Na niektórych stacjach, aby móc skorzystać z kompresora, trzeba dokonać opłaty. Zazwyczaj wystarczy wrzucić drobną monetę.
    • Na kompresorze należy ustawić odpowiednią wartość ciśnienia, do jakiej opony będą pompowane. Musi być ona zgodna z zaleceniami producenta samochodu, dotyczącymi wartości ciśnienia w oponach.
    • W samochodzie powinny znajdować się naklejki, na których będą informacje odnośnie zalecanego ciśnienia.
    • Należy odkręcić zawór, zabezpieczający wentyl.
    • Do wentyla należy przytknąć rurkę kompresora, aż usłyszy się syknięcie powietrza, wychodzącego z opony.
    • Kompresor na stacji rozpocznie pompowanie powietrza. Gdy ciśnienie w oponie osiągnie właściwą wartość, kompresor się wyłączy. Może pojawić się dodatkowy sygnał dźwiękowy.

     

    Jeśli kompresor na stacji jest niesprawny albo jego obsługa jest zbyt trudna, warto poprosić obsługę o pomoc. Regularne pompowanie opon samochodowych to bardzo ważna czynność eksploatacyjna. Dzięki niej uda się zmniejszyć zużycie paliwa i przedłużyć życie opon. Kompresor na stacji to bardzo przydatne urządzenie.

     

    Jeśli mimo regularnego pompowania wciąż zauważasz, że Twoje opony nie utrzymują prawidłowego ciśnienia – warto zdecydować się na wizytę w lokalnym serwisie samochodowym Premio. Nasi eksperci dokonają wstępnego przeglądu Twojego auta i wspólnie będziemy mogli podjąć kolejne kroki.

     

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?