Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Pompowanie kół azotem: wady i zalety 

    Każdy kierowca powinien pamiętać o tym, aby w oponach jego samochodu panowało odpowiednie ciśnienie. Alternatywą dla standardowego pompowania kół jest pompowanie kół azotem. Dlaczego niektórzy kierowcy uważają, że pompowanie kół azotem to bardzo dobre rozwiązanie?

     

    Skąd wziął się pomysł na pompowanie kół azotem? Ze sportów motorowych. Pompowanie azotem jest stosowane w samochodach sportowych, eksploatowanych na torach wyścigowych. Pompowanie azotem stosuje się też w najbardziej ekstremalnych wyścigach, czyli w Formule 1. Wszędzie tam, gdzie z samochodu trzeba wycisnąć jak najwięcej, pompowanie azotem sprawdza się doskonale. Ale trzeba pamiętać, że to, co sprawdza się na wyścigach, nie zawsze musi się sprawdzić w trakcie typowej, standardowej eksploatacji zwykłego samochodu.

     

    Standardowo do pompowania opon stosowane jest powietrze, czyli mieszanina gazów, którą oddychamy. Azot stanowi 78,084% składu powietrza, tlen 20,946%, a oprócz nich w powietrzu znajdują się jeszcze argon, dwutlenek węgla, neon, hel, metan, krypton, wodór i ksenon.

     

    Jakie właściwości ma azot, który wchodzi w skład powietrza? To bezbarwny i bezwonny gaz. Jego wielką zaletą jest bierność chemiczna. Azot jest bardziej stabilny pod wpływem ciśnienia niż powietrze (czyli mieszanina azotu z innymi gazami). Do pompowania kół używa się sprężonego, czystego azotu, który jest oczyszczony z wilgoci i innych zanieczyszczeń. Azot może zapewnić nawet trzykrotnie wyższe ciśnienie w oponach niż powietrze. Pompowanie kół azotem to usługa, która jest dostępna w wybranych warsztatach wulkanizacyjnych. 

     

    Skontroluj ciśnienie w oponach oraz sprawdź stan czujników TPMS Twojego auta.

    Pompowanie kół azotem – wady i zalety

     

    Skoro pompowanie kół azotem jest stosowane w sportach motorowych, to nie powinno mieć żadnych wad, tylko same zalety. Jedynym problemem może wydawać się to, że usługa nie jest dostępna wszędzie, tak jak pompowanie kół zwykłym powietrzem. I co oczywiste, nie można samodzielnie napompować kół azotem. Dlaczego? Skąd go wziąć? Potrzebny jest oczyszczony i sprężony azot. A taki można przechowywać tylko w specjalnych, szczelnych butlach.

     

    Koło pompowane azotem powinno być zatem domeną aut prawdziwie sportowych (rasowych sportowych) i limuzyn wysokiej klasy. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie zawsze. Bo nawet właściciele aut luksusowych mogą uważać pompowanie kół azotem za zbyt kłopotliwe. I zbyt drogie.

    Jakie są wady i zalety pompowania kół azotem?

     

    Zacznijmy od wad:

     

    • Możliwość napompowania kół azotem. Taki azot można uzyskać tylko w specjalistycznym zakładzie chemicznym. Następnie oczyszczony i sprężony azot trzeba umieścić w szczelnych butlach. I dostarczyć te butle do firm zajmujących się serwisowaniem aut. Butle ze sprężonym gazem trzeba przechowywać w odpowiedni, bezpieczny sposób.
    • Koło napompowane azotem może być napompowane tylko ze specjalnej butli. Nie da się uzupełnić poziomu azotu za pomocą pompki do kół, znajdującej się w samochodzie, albo kompresora na stacji.
    • Nie ma możliwości sprawdzenia właściwego poziomu ciśnienia w oponie za pomocą ciśnieniomierza zwykłego albo elektronicznego. Nie uda się go zmierzyć za pomocą manometru w kompresorze albo w pompce nożnej.
    • Opony napompowane azotem nie mogą być uzupełniane za pomocą powietrza. Można stosować tylko azot.

     

    A jakie są zalety stosowania azotu do pompowania kół?

     

    • Koło napompowane azotem znacznie dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie. Dzieje się tak dlatego, że czysty, sprężony azot nie zmienia swojej objętości, gdy dochodzi do zmian temperatury zewnętrznej. To pozwala na znacznie dłuższe utrzymanie właściwego ciśnienia, zwłaszcza wtedy, gdy dochodzi do dużych wahań temperatur. Na przykład zimą albo w trakcie gorącego lata.
    • Opona, napompowana azotem zachowuje stałą sztywność. Bez względu na to, czy kierowca jedzie w daleką trasę zimą, czy w trakcie gorącego lata. Stała sztywność pozwala na ochronę przed wystrzałem opony i przed przyspieszonym zużyciem. Opony nie ulegają niepotrzebnemu odkształcaniu, które również ma negatywny wpływ na ich trwałość.
    • Koło napompowane azotem jest mniej narażone na zużycie. A dokładnie – opona. Wszystko dzięki temu, że do pompowania opony używa się oczyszczonego azotu. Pozbawionego wilgoci i zanieczyszczeń. Tymczasem standardowo opony pompuje się za pomocą sprężonego, nieoczyszczonego powietrza. Przede wszystkim może ono zawierać wilgoć. A do tego jeszcze zanieczyszczenia, takie jak olej. Zarówno olej, wilgoć, jak i zanieczyszczenia wpływają negatywnie na trwałość gumy. Czyli, mówiąc wprost, powodują przyspieszone zużycie opon (starzenie się materiału gumowego, użytego do produkcji opon).
    • Azot nie wchodzi w reakcje chemiczne z metalem. Dzięki temu nie pojawia się ryzyko rdzewienia felg przy stopce i na wewnętrznej części obręczy. Standardowe powietrze wchodzi w reakcje z metalem. A to powoduje, że felga stalowa może rdzewieć. Jeśli rdza pojawi się przy stopce – opona będzie tracić szczelność.
    • Opony napompowane azotem sprawiają, że samochód lepiej się prowadzi. Można liczyć na lepszą trakcję w trakcie jazdy po zakrętach, krótszą drogę hamowania i lepsze przenoszenie momentu obrotowego na koła. 

    Pompowanie azotem – czy warto?

     

    Pompowanie azotem to bardzo ciekawa alternatywa dla stosowania standardowego powietrza. Co ważne, azot pozwala oszczędzać opony i felgi. Dlatego pompowanie kół azotem to bardzo dobre rozwiązanie dla firm, które posiadają floty. Azotem można pompować koła ciężarówek, aut dostawczych czy też intensywnie eksploatowanych pojazdów flotowych.

     

    Azot to doskonałe rozwiązanie do pompowania opon typu RunOnFlat. W razie przebicia albo utraty ciśnienia, opony tego typu pozwalają na bezpieczny dojazd (do kilkudziesięciu kilometrów z ograniczoną prędkością – zazwyczaj do 80 km/h) do warsztatu. Dzięki temu zawsze będzie można dojechać do firmy stosującej azot, gdy pokładowy system TPMS ostrzeże o zbyt niskim ciśnieniu w którymś z kół. Warto też mieć koło dojazdowe albo zapasowe, aby w razie utraty ciśnienia w jednym kole, móc zamontować zapas i dojechać do warsztatu, gdzie będzie można uzupełnić poziom azotu. 

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?