Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Jak prawidłowo zmierzyć otwór centralny felgi?

    Jak samodzielnie zmierzyć otwór centralny felgi stalowej i aluminiowej? Co zrobić, gdy otwór centralny jest większy niż średnica czopa felgi? Dlaczego odpowiedni dobór felgi jest tak ważny?

     

    Koła jezdne to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Dzięki nim samochód może się poruszać i hamować. Mają również za zadanie przejmować i łagodzić obciążenia dynamiczne, które powstają na skutek oddziaływania nierówności, jakie znajdują się na drodze.

    Koło samochodu składa się z dwóch podstawowych elementów: felga (stalowa, aluminiowa albo ze stopów) i opona. Felgi składają się z dwóch elementów – obręczy i tarczy. Odpowiedni dobór felgi samochodowej jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa jazdy. Podczas dobierania felgi do konkretnego samochodu, należy wziąć pod uwagę szereg parametrów. Jednym z najważniejszych jest otwór centralny felgi. Pomiar jego średnicy jest niezwykle istotny. Średnica otworu centralnego (otworu centrującego) wyrażana jest w milimetrach.

     

    Uszkodzenia lub usterki na felgach? Pozwól ekspertom sieci Premio zająć się tym problemem.

    Dlaczego otwór centrujący felgi jest tak ważny?

     

    Otwór centralny felgi (otwór centrujący) pozwala na dokładne dopasowanie felgi (stalowej albo aluminiowej) do piasty samochodu. Idealne dopasowanie felgi do piasty jest konieczne:

     

    • Jeśli otwór centralny felgi jest zbyt mały - w ogóle nie uda się zamontować felgi na piastę.
    •  Jeśli otwór centralny felgi jest zbyt duży - w trakcie jazdy będą powstawać wibracje. Wibracje mają negatywny wpływ na komfort jazdy. Poza tym będą one przyspieszać zużycie części zawieszenia i układu kierowniczego.

     

    Otwór centralny felgi ma różną średnicę u rożnych producentów samochodów. Jest to związane z tym, że każdy z nich stosuje własne piasty kół. Przykładowo, standardowy otwór centralny felgi w samochodach grupy Fiat mierzy 58,1 mm, w samochodach grupy Volkswagen 57 mm, a w pojazdach marki Mercedes 66,5 mm.

     

    Z tego powodu przed zakupem nowych felg do posiadanego modelu auta należy dokładnie zmierzyć otwór centralny w posiadanych felgach. Najlepiej, jeśli są to felgi fabryczne, zastosowane przez producenta samochodu na pierwszym montażu.

     

    Jak samodzielnie i prawidłowo zmierzyć otwór centralny felgi?

     

    Wystarczy do tego zwykła suwmiarka (szczelinomierz). Urządzenie pomiarowe musi być w pełni sprawne, aby uzyskać jak najlepszy wynik pomiaru. Może to być standardowa suwmiarka albo nowoczesna, z wyświetlaczem elektronicznym.

     

    1. Należy ustawić samochód na prostej, utwardzonej powierzchni, najlepiej asfaltowej, betonowej albo wyłożonej kostką brukową.
    2. Zaciągnąć hamulec ręczny.
    3. Zluzować śruby albo nakrętki (w zależności od zastosowanej technologii) mocujące koło do piasty. Do zluzowania należy użyć klucza do kół.
    4. Unieść samochód za pomocą podnośnika (lewarka). Lewarek należy umieścić w miejscu określonym przez producenta samochodu. Jest ono oznaczone na progu auta (wycięciem albo specjalną, metalową podkładką).
    5. Odkręcić śruby albo nakrętki mocujące koło do piasty.
    6. Zdemontować koło.
    7. Za pomocą suwmiarki zmierzyć średnicę otworu centralnego w oznaczonych miejscach (oznaczenia znajdują się na feldze). Oznaczenia pozwalają na dokładne zmierzenie średnicy.

     

    Wydaje się skomplikowane? Zapraszamy do najbliższego salonu Premio, gdzie nasi eksperci dokonają diagnozy stanu felg Twojego samochodu i pomogą we wszelkich kolejnych krokach, jeżeli będą one niezbędne (jak np. naprawa czy regeneracja felg).

     

    Pierścienie centrujące felgi

     

    Jeśli otwór centralny felgi jest zbyt mały, nic nie można zrobić. Felgi nie uda się zamontować na piastę. Jeśli jednak otwór centralny felgi jest większy niż średnica czopa piasty, można zastosować pierścień centrujący. Dzięki niemu uda się idealnie wpasować felgę i uniknąć niepotrzebnych, groźnych wibracji podczas jazdy. Pierścień centrujący to element wykonany z tworzywa sztucznego albo aluminium. Pierścień centrujący instaluje się pomiędzy piastą (czopem piasty) a felgą (w otworze centrującym).

     

    Odpowiednie dobranie felg jest szczególnie ważne dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego należy zawsze dokładnie zmierzyć średnicę otworu centrującego. W sytuacji, gdy kierowca chce kupić nieoryginalne felgi, koniecznie należy zastosować pierścienie centrujące.

     

    Jeśli masz dodatkowe pytania i chcesz sprawdzić stan felg swojego samochodu – umów się na wizytę w salonie Premio.

     

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?