Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Jak sprawdzić alternator w samochodzie?

    Jakie są objawy awarii alternatora samochodowego? Jak samodzielnie sprawdzić alternator przy użyciu prostego miernika (multimetru)? Dlaczego alternator się psuje? Co się psuje w alternatorze samochodowym?

    Każdy samochód z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym potrzebuje stałego zasilania w energię elektryczną. Im nowsze auto, tym więcej odbiorników prądu elektrycznego. Im lepiej wyposażone modele (na przykład samochód z autosegmentu premium), tym jeszcze więcej odbiorników prądu elektrycznego. W typowym współczesnym samochodzie znajduje się kilka, kilkanaście wyspecjalizowanych sterowników (mikrokomputerów) oraz dziesiątki czujników, silniczków elektrycznych, żarówek i innych elementów instalacji elektrycznej. Muszą być czymś zasilane.

     

    Na pokładzie typowego samochodu znajdują się dwa źródła prądu.

     

    Pierwsze, które działa po wyłączeniu silnika, to akumulator samochodowy (rozruchowy).

     

    Drugie, działające po włączeniu silnika, to alternator samochodowy. Zadaniem alternatora jest zapewnienie zasilania wszystkim odbiornikom prądu na pokładzie auta przy uruchomionym silniku. Ponadto musi on naładować akumulator.

     

    Każdy samochód z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym potrzebuje stałego zasilania w energię elektryczną. Im nowsze auto, tym więcej odbiorników prądu elektrycznego. Im lepiej wyposażone modele (na przykład samochód z autosegmentu premium), tym jeszcze więcej odbiorników prądu elektrycznego. W typowym współczesnym samochodzie znajduje się kilka, kilkanaście wyspecjalizowanych sterowników (mikrokomputerów) oraz dziesiątki czujników, silniczków elektrycznych, żarówek i innych elementów instalacji elektrycznej. Muszą być czymś zasilane.

     

    Na pokładzie typowego samochodu znajdują się dwa źródła prądu.

     

    Pierwsze, które działa po wyłączeniu silnika, to akumulator samochodowy (rozruchowy).

     

    Drugie, działające po włączeniu silnika, to alternator samochodowy. Zadaniem alternatora jest zapewnienie zasilania wszystkim odbiornikom prądu na pokładzie auta przy uruchomionym silniku. Ponadto musi on naładować akumulator.

     

    Gdzie znajdziemy alternator samochodowy i jak on wygląda?

     

    Jest on umieszczony w komorze silnika. Przypomina wyglądem silnik elektryczny – ma metalową obudowę z szeregiem otworów umożliwiających chłodzenie. Głównym elementem alternatora jest wirnik, który jest zamontowany na obrotowym wale. Na tym samym wale znajduje się koło pasowe alternatora. Na jego drugim końcu jest zamontowany regulator napięcia. W skład alternatora samochodowego wchodzą jeszcze stojan, łożyska, prostownik i elementy dodatkowe. Alternator samochodowy działa dzięki temu, że jest napędzany przez pasek wieloklinowy, przekazujący napęd z koła pasowego na wale korbowym silnika.

     

    Jak większość podzespołów samochodu, także i alternator samochodowy ulega zużyciu albo awariom. Niestety, ma to bardzo przykre konsekwencje dla kierowcy. Najczęstszym objawem awarii jest zapalenie kontrolki ładowania akumulatora podczas jazdy. Mogą pojawić się problemy z uruchomieniem silnika albo całkowita niemożność jego uruchomienia. Powodem nieprawidłowości jest to, że uszkodzony alternator nie jest w stanie naładować akumulatora. Ten natomiast nie zapewni odpowiedniej ilości prądu do pracy rozrusznika. Uszkodzony alternator (a dokładnie jego regulator napięcia) może doprowadzić do przegrzania albo zniszczenia akumulatora na skutek stosowania zbyt wysokiego prądu ładowania. Właściwe napięcie ładowania alternatora ma kluczowe znaczenie dla trwałości akumulatora samochodowego. W następstwie skoków napięcia może dochodzić do przepalania się żarówek i bezpieczników. Może również zmieniać się natężenie świecenia świateł żarówek samochodowych – im większe obroty silnika, tym będą świecić jaśniej.

     

    Upewnij się, że alternator i akumulator współpracują bez zarzutu - skontaktuj się z lokalnym serwisem Premio.

    Jak sprawdzić alternator miernikiem?

     

    Kiedy pojawiają się pierwsze problemy z alternatorem, warto jak najszybciej skontrolować jego stan techniczny. Im szybciej rozpoznamy przyczynę awarii auta, tym szybciej uda się je naprawić.

     

    Jak sprawdzić napięcie ładowania alternatora? Do tego celu niezbędny będzie nam prosty miernik elektryczny. Często nazywany jest on multimetrem. Takie urządzenie można kupić już za kilkanaście złotych. Służy ono do badania parametrów prądu stałego DC. Najczęściej miernik elektryczny (multimetr) składa się z właściwego urządzenia, pokrętła regulacyjnego, ekranu monochromatycznego, a także z dwóch elementów pomiarowych (plus i minus) podłączonych za pomocą przewodów i odpowiednich wtyczek. Miernik (multimetr) potrzebuje własnego źródła zasilania. Najczęściej jest nim niewielka bateria, wbudowana w urządzenie.

     

    Jak sprawdzić alternator?

     

    Należy pamiętać o ostrożności! Pracujący silnik jest bardzo gorący i istnieje ryzyko poparzenia. W trakcie pracy silnika na postoju może włączyć się wentylator chłodnicy, który może poranić ręce. Należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe podłączenie miernika (plus – minus) do odpowiednich biegunów akumulatora.

     

    • Trzeba ustawić samochód w bezpiecznym miejscu, zaciągnąć hamulec ręczny, wyłączyć silnik samochodu, podnieść maskę.
    • Należy znaleźć akumulator samochodowy i zdjąć osłonę z tworzywa znajdującą się na biegunie dodatnim.
    • Podłączyć elementy pomiarowe miernika do biegunów akumulatora samochodowego. Element pomiarowy minus do ujemnego bieguna akumulatora. Element pomiarowy plus do dodatniego bieguna akumulatora.
    • Zmierzyć napięcie prądu. Zapamiętać jego wynik.
    • Uruchomić silnik samochodu. Odczekać, aż zgaśnie wskaźnik ładowania akumulatora. Silnik powinien pracować minimum 2 minuty. Nie uruchamiać żadnych dodatkowych odbiorników prądu (oświetlenia, audio itd.). Dlaczego należy odczekać 2 minuty? Bo w nowszych samochodach alternator nie jest od razu uruchamiany pomimo zgaśnięcia lampki ładowania na desce rozdzielczej.
    • Należy ponownie zmierzyć napięcie ładowania, w taki sam sposób jak poprzednio. Napięcie powinno wynosić powyżej 13 V.
    • Należy porównać wynik pierwszego pomiaru z drugim. Jeśli wynik drugiego pomiaru jest większy od pierwszego, oznacza to, że akumulator jest ładowany.
    • Włączyć ogrzewanie kabiny na pełną moc (pełna moc ogrzewania, pełna moc nawiewów). Uruchomić dodatkowo ogrzewanie tylnej szyby. Nacisnąć pedał gazu i utrzymać prędkość obrotową na poziomie 2000 obr/min.
    • Dokonać ponownego pomiaru. Jeśli alternator jest sprawny, napięcie nie powinno być mniejsze niż 13,5 V. Optymalna wartość, w przypadku sprawnego alternatora, powinna wynosić powyżej 14 V.

     

    Należy pamiętać o tym, że w przypadku zastosowania w samochodzie akumulatora AGM (stosowanego w autach z systemem start – stop) napięcie ładowania powinno być wyższe niż w przypadku akumulatorów standardowych i EFB. Za zbyt niskie napięcie ładowania uznaje się wartość poniżej 14,65 V.

     

    Zbyt wysokie napięcie ładowania również świadczy o awarii alternatora (zazwyczaj regulatora napięcia). Za zbyt wysokie napięcie ładowania alternatora należy uznać wartość powyżej 14,4 V w przypadku akumulatora standardowego i EFB, a także powyżej 14,95 V w przypadku akumulatora AGM.

     

    Dlaczego alternator jest niesprawny?

     

    Alternator samochodowy zużywa się w trakcie eksploatacji. Ale nie tylko on może być powodem awarii. W przypadku zbyt niskich wartości prądu ładowania albo przerw w pracy alternatora należy sprawdzić stan paska wieloklinowego, który go napędza. Mogło dojść do jego uszkodzenia albo do złej pracy napinacza paska wieloklinowego.

     

    Alternator samochodowy może ulegać awariom mechanicznym, które najczęściej są powodowane przez zużycie eksploatacyjne. Może dojść do zużycia łożysk, pierścieni ślizgowych, zacisków przyłączeniowych albo pęknięcia obudowy. Może dojść do uszkodzenia (zużycia) elementów elektrycznych i elektronicznych, składowych alternatora. Typowe problemy to awarie diod prostowniczych, awarie regulatora napięcia, zwarcia, awaria rdzeni, uszkodzenia połączeń elektrycznych alternatora z instalacją elektryczną auta (powodem mogą być uszkodzone przewody masowe).

     

    Jak widać, alternator to skomplikowane urządzenie i nie zawsze posiadamy odpowiednią wiedzę, aby stwierdzić, że wszystko z nim w porządku. Warto zatem udać się do najbliższego serwisu Premio, gdzie wykwalifikowani eksperci, dysponujący specjalistycznym sprzętem, dokonają przeglądu Twojego samochodu – jeśli diagnoza wykaże jakiś problem, na pewno skonsultujemy go z Tobą i wspólnie podejmiemy decyzję co do kolejnych kroków.

     

    Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

    ZNAJDŹ SERWIS PREMIO