Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Klimatyzacja samochodowa: historia, budowa, użycie

    Choć współcześnie klimatyzacja samochodowa jest praktycznie standardowym wyposażeniem auta, to jeszcze nie tak dawno była ona oznaką luksusu. Oto krótka historia klimatyzacji samochodowej. Przestawiamy także jej budowę, zastosowanie oraz użycie.

     

    Klimatyzacja samochodowa to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie, które pozwala na uzyskanie optymalnej dla kierowcy i pasażerów temperatury w aucie. W warunkach klimatyczno-pogodowych, które panują w Europie Środkowej, w tym w Polsce, sprawdza się zwłaszcza w upalne dni w sezonie letnim. Również podczas wilgotnych i ciepłych zim, które coraz częściej zdarzają się w Polsce, a także wiosną i jesienią, stosuje się klimatyzację samochodową. Warunki pogodowe w naszych szerokościach geograficznych sprawiają, że klimatyzacja w samochodzie przydaje się przez cały rok.

     

    Zapraszamy na przegląd klimatyzacji samochodowej.

    Klimatyzacja samochodowa narodziła się w USA

     

    Historia klimatyzacji samochodowej rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych. Jej pierwsze prototypy powstawały w USA już w latach 30. XX wieku. Natomiast w latach 50. XX wieku po raz pierwszy został zamontowany w pełni funkcjonalny system klimatyzacji w aucie. Był to Chrysler Imperial Airtemp z lat 50. Rozwiązanie to okazało się kamieniem milowym w historii amerykańskiej motoryzacji i już w ciągu dekady niemal połowa samochodów w Stanach Zjednoczonych była wyposażona w klimatyzację.

    Klimatyzacja samochodowa w Europie

     

    Historia klimatyzacji samochodowej w Europie rozpoczęła się znacznie później niż w Ameryce. Systemy klimatyzacji samochodowej w Europie stały się popularne dopiero w latach 90. Jednak współcześnie na rynku europejskim około 80% modeli jest już standardowo wyposażonych w układ klimatyzacji.

    Budowa i działanie klimatyzacji samochodowej

     

    Klimatyzacja w samochodzie jest stosunkowo prostym układem, a zasada jego działania jest mało skomplikowana. Jeśli chodzi o budowę, klimatyzacja samochodowa przypomina nieco układ chłodzenia silnika oraz ogrzewania kabiny. Różnicą jest w tym przypadku obecność kompresora klimatyzacji i funkcja, jaką on pełni. Klimatyzacja w samochodzie to układ zamknięty, który składa się z kilku elementów oraz przewodów, sztywnych i elastycznych. Całość tego układu dzieli się na części wysokiego i niskiego ciśnienia.

     

    Klimatyzacja samochodowa składa się z kilku elementów, z których każdy odpowiada za konkretną czynność:

     

    • skraplacz – nagrzewa się podczas pracy, a ciepło jest odbierane przez opływające go powietrze w trakcie ruchu samochodu – czynnik chłodzący przechodzi w skraplaczu ze stanu gazowego w stan ciekły, stąd nazwa tego elementu.
    • sprężarka (inaczej kompresor) – zapewnia obieg płynu, czyli czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji – jest napędzana przy pomocy paska klinowego od silnika.
    • zawór rozprężny – zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego, a także zmienia czynnik chłodzący z powrotem ze stanu ciekłego w stan gazowy – podczas rozprężania mamy do czynienia ze znacznym spadkiem temperatury.
    • parownik – powietrze o niskiej temperaturze, które powstaje wokół parownika – w wyniku rozprężania czynnika chłodzącego – nadmuchiwane jest przy użyciu wentylatora do wnętrza samochodu.
    • osuszacz do układu klimatyzacji – mimo że klimatyzacja w samochodzie jest zazwyczaj bardzo szczelna, zawsze dostaje się odrobina wilgoci z zewnątrz – spowodowane jest to mikroporami węży oraz innych elementów układu – osuszacz eliminuje wilgoć z układu klimatyzacji.

     

    W układzie klimatyzacji krąży czynnik chłodniczy. Jego praca odpowiada za chłodzenie powietrza, które dostaje się do kabiny samochodu przez układ wentylacji.

     

    Poniżej schemat, jak krok po kroku działa klimatyzacja w samochodzie:

     

    1. Najpierw kompresor klimatyzacji spręża czynnik chłodniczy, który jest w stanie gazowym, co z kolei sprawia, że podnosi się jego temperatura i ciśnienie.
    2. W skraplaczu (czyli odpowiedniku chłodnicy w układzie klimatyzacji) następuje obniżenie temperatury czynnika chłodniczego i zostaje on skroplony. Towarzyszy temu oddanie temperatury do otoczenia.
    3. Następnie w postaci ciekłej płynie przewodami do osuszacza, w którym znajduje się filtr odpowiedzialny za usuwanie wilgoci oraz zanieczyszczeń z układu.
    4. Następnie w zaworze rozprężnym czynnik chłodniczy zostaje rozprężony do parownika, a towarzyszy temu spadek temperatury ciśnienia i zmiana jego stanu z ciekłego do gazowego. Sprawia to, że powietrze, które trafia przez parownik do kabiny, zostaje schłodzone. 

    Jak korzystać z klimatyzacji w aucie?

     

    Prawidłowe użycie klimatyzacji samochodowej ma duże znaczenie dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Aby móc w pełni cieszyć się z klimatyzacji, a jednocześnie nie narazić się na nieprzyjemności, takie jak np. przeziębienie ogólne lub stawów, należy przestrzegać zasad korzystania z klimatyzacji w samochodzie. Wejście bardzo rozgrzanej osoby do mocno schłodzonego wnętrza może spowodować szok termiczny, a to z kolei grozi złapaniem poważnej infekcji.

     

    W sytuacji, gdy wnętrze samochodu jest bardzo rozgrzane, należy w pierwszej kolejności dobrze przewietrzyć auto, otwierając okna. Następnie zalecane jest stopniowe obniżanie temperatury w kabinie za pomocą klimatyzacji. Optymalna temperatura dla kierowcy to 19-21 stopni Celsjusza. Ważne jest także prawidłowe ustawienie kierunku oraz mocy nawiewu. Nie zaleca się ustawienia strumienia chłodnego powietrza bezpośrednio na jakąkolwiek z części ciała. Ustawienie nadmuchu na siebie może spowodować bolesne zapalenie mięśni i stawów. Najlepiej kierować powietrze na szyby pojazdu.

     

    Odpowiednie użycie klimatyzacji to także właściwe dbanie o jej stan. Z racji tego, że z czasem filtr kabinowy ulega zanieczyszczeniu, należy go regularnie wymieniać. Co 2–3 lata zaleca się robienie przeglądu układu klimatyzacji. W sytuacji, gdy układ klimatyzacji nie jest regularnie czyszczony, mogą się rozwijać w nim grzyby, co z kolei może prowadzić do reakcji alergicznych, a niektórych przypadkach nawet do grzybicznego zapalenia płuc.

     

    Klimatyzacja zdecydowanie ułatwia podróż samochodem. Szczególnie w lecie, gdy panują najwyższe temperatury. Z klimatyzacji samochodowej należy korzystać jednak we właściwy sposób, dzięki czemu uniknie się przeziębień i innych infekcji. Nie można także zapominać o właściwej eksploatacji układu klimatyzacji, czyszczeniu i regularnych przeglądach.

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?

    ZNAJDŹ SERWIS PREMIO