Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Wybrzuszenie na oponie: najczęściej spotykane uszkodzenia opon

    Uszkodzenia opon są niebezpieczne i mogą przydarzyć się każdemu kierowcy. Istnieje wiele przyczyn, które je powodują. W tym artykule omówimy najczęstsze rodzaje uszkodzeń opon samochodowych.

     

    Dlaczego dochodzi do uszkodzenia opon? Skąd biorą się wybrzuszenia na oponie? Opony w trakcie codziennej eksploatacji poddawane są szeregowi bardzo dużych przeciążeń. Działa na nie mnóstwo sił. Opony są jedyną częścią samochodu, która styka się z nawierzchnią drogi. A nawierzchnia, jak wiadomo, nie zawsze jest idealna. Nierówności, dziury, kamienie, przejazdy przez tory kolejowe i tramwajowe. Na przyspieszone zużycie opon wpływ ma również stawianie samochodu w niewłaściwy sposób, np. gdy połowa opony stoi na wysokim krawężniku. To powoduje dodatkowe przeciążenia.

     

    Opony zużywają się również o wiele szybciej, gdy kierowca nie utrzymuje w nich właściwego ciśnienia powietrza albo gdy utrzymuje w nich ciśnienie zbyt wysokie. Agresywna jazda, przeciążanie samochodu, jazda po nierównościach – to wszystko również wpływa na uszkodzenia opon. Trzeba również wspomnieć o awariach zawieszenia i złym wyważeniu kół oraz niewłaściwym ustawieniu geometrii zawieszenia. To wszystko negatywnie wpływa na stan opon.

     

    Tymczasem trzeba pamiętać o tym, że opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

     

    • Uszkodzona opona może doprowadzić do wypadku. Może pęknąć w trakcie jazdy (doprowadzić do tak zwanego wystrzału), co spowoduje niemożliwe do opanowania przez kierowcę zachowanie samochodu.
    • Uszkodzona opona może być nieszczelna. To będzie powodować ciągłe wycieki powietrza i spadek jego ciśnienia w oponie. Im mniejsze ciśnienie, tym wyższe zużycie paliwa i prawdopodobieństwo nieprzewidywalnego zachowania się auta podczas hamowania albo wykonywania nagłego manewru.
    • Uszkodzona opona negatywnie wpływa na komfort jazdy, czego przykładem mogą być opony wyząbkowane.
    • Na uszkodzenia są szczególnie narażone opony stare i źle przechowywane. Na każdej oponie znajduje się data jej produkcji, zakodowana w formie czterech liczb. Dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień roku, a dwie kolejne rok. Nie powinno się stosować opon, które mają powyżej 10 lat od daty produkcji. 

     

    Uszkodzona opona to nie problem - skorzystaj z usługi naprawy opony osobowej.

    Wybrzuszenie na oponie

     

    Wybrzuszenie na oponie to znak ostrzegawczy dla kierowcy, którego nie wolno ignorować. Jest to pęcherzyk, który pojawia się na ścianie bocznej opony. W jaki sposób powstaje wybrzuszenie na oponie?

     

    Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony oznacza, że doszło do uszkodzenia kordu – wewnętrznej warstwy wzmacniającej znajdującej się wewnątrz osnowy opony. Uszkodzenie kordu powoduje, że powietrze z wnętrza opony „rozpycha” zewnętrzną gumę, tworząc pęcherzyk. Wiąże się z tym ogromne zagrożenie. Pęcherzyk może eksplodować w trakcie jazdy (opona może wystrzelić), co spowoduje niemożliwe do opanowania zachowanie samochodu. Może również dojść do wykruszenia ściany bocznej opony. Jest to również bardzo groźne, ponieważ również może doprowadzić do wystrzelenia opony.

     

    Skąd bierze się wybrzuszenie na oponie?

     

    • Na skutek uderzenia kołem w przeszkodę.
    • Na skutek wjechania na wysoki krawężnik lub próg zwalniający pod niewłaściwym kątem.
    • Na skutek wjechania na krawężnik albo próg zwalniający (lub inną przeszkodę) z nadmierną szybkością.

     

    We wszystkich powyższych sytuacjach najczęściej dochodzi do bardzo silnego naprężenia osnowy, a następnie do uszkodzenia poszczególnych kordów. Trzeba pamiętać o tym, że tego typu uszkodzenia na oponie mogą również oznaczać, że doszło do uszkodzenia felgi, zwłaszcza aluminiowej. 

     

    Ząbkowanie opon: nieregularne zużycie opony

     

    Ząbkowanie opon to nierównomierne zużycie bieżnika opon. Wyząbkowane opony zdecydowanie pogarszają komfort jazdy – bardzo hałasują. Można je łatwo wykryć, wystarczy przeciągnąć dłonią po bieżniku opony. Wówczas można poczuć, jakby bieżnik przypominał zęby piły. Ząbkowanie opon najczęściej pojawia się na kołach tylnej osi, bardzo często można je spotkać w samochodach typu kombi.

     

    Skąd bierze się ząbkowanie opon? W przypadku tylnych opon, podczas jazdy i podczas hamowania, powierzchnia drogi oddziałuje przede wszystkim na krawędź spływu bieżnika. Powoduje to jej szybsze zużywanie i w rezultacie ząbkowanie opon.

     

    Co wpływa na ząbkowanie opon?

     

    • Ząbkowanie opon występuje częściej w ogumieniu, w którym rzeźba bieżnika wykorzystuje duże ilości klocków oraz poprzecznych kanałów. Skomplikowany bieżnik zapewnia dobrą przyczepność, ale równocześnie jest narażony na ząbkowanie.
    • Wysoki moment obrotowy aut z mocnymi silnikami powoduje przyspieszone zużywanie krawędzi spływu bieżnika tylnych opon.
    • Zbyt silne napompowanie opon. Wyższe ciśnienie od zalecanego powoduje uwypuklenie bieżnika na czole opony. Naraża go to na przyspieszone zużycie.
    • Ząbkowanie występuje często w samochodach typu kombi, które jeżdżą z pustym bagażnikiem.
    • Komfortowa eksploatacja auta na drogach szybkiego ruchu, z łagodnymi zakrętami – to również powoduje ząbkowanie opon.

     

    Możliwa jest naprawa wyząbkowanych opon. W specjalistycznych zakładach wulkanizacyjnych przeprowadza się ścieranie bieżnika, dzięki czemu opony są wygładzane. Obniża to wysokość bieżnika, ale równocześnie pozwala na wykorzystywanie opon przez wiele miesięcy. 

     

    Przecięta opona

     

    Przecięcia opon pojawiają się najczęściej wtedy, gdy kierowca jeździ po drogach niskiej jakości, przejazdach kolejowych, starych torach tramwajowych itd. Mogą one powstać na przykład po najechaniu na duży kawałek szkła, ostre blachy albo na ostry kamień. Są one niebezpieczne, ponieważ mogą prowadzić do całkowitego zniszczenia opon. 

    Nieprawidłowa geometria kół

     

    Nieprawidłowa geometria kół powoduje nierównomierne zużycie bieżnika opon. Bieżnik jest „ścinany” pod ukosem. Jest to również powód utraty komfortu podczas prowadzenia auta. Ma również negatywny wpływ na kierowalność. Kierowca musi cały czas korygować tor jazdy z powodu tego, że auto ściąga w jedną ze stron.

     

    Nieprawidłowa geometria kół pojawia się najczęściej po wymianie opon, wymianie elementów zawieszenia (np. wahaczy, amortyzatorów), wymianie elementów układu kierowniczego (np. końcówek drążków kierowniczych), a także po wjechaniu w dużą dziurę na drodze.

     

    Ustawienie geometrii trwa do 30 minut. Pracownicy korygują takie ustawienie zgodnie z wartościami fabrycznymi podanymi przez producenta danego modelu samochodu. 

    Jak zapobiegać uszkodzeniom opon?

     

    Opony samochodowe są drogie i warto o nie dbać. Sprawne są gwarancją bezpiecznej i komfortowej jazdy. Jak dbać o opony samochodowe?

     

    • Uszkodzenia opon są często powodowane przez wjeżdżanie w dziury albo szybkie najeżdżanie na różnego rodzaju przeszkody (krawężniki, progi zwalniające, nierówności na drodze, wyboje itd.). Zawsze należy uważnie przejeżdżać przez wszystkie przeszkody, wolno podjeżdżać pod krawężniki i wolno jechać po drodze z nierówną nawierzchnią.
    • Opony powinny mieć zawsze odpowiednie ciśnienie, zgodne z zaleceniami producenta auta.
    • Warto regularnie kontrolować stan opon w warsztacie wulkanizacyjnym, a także ustawiać ich geometrię.
    • Można stosować środki kosmetyczne, którymi smaruje się boczne ściany opon.
    • Opony sezonowe należy przechowywać w odpowiedni sposób, tak aby unikać odkształceń i kontaktu z niepożądanymi środkami chemicznymi. 

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?