Uszkodzenia opon są niebezpieczne i mogą przydarzyć się każdemu kierowcy. Istnieje wiele przyczyn, które je powodują. W tym artykule omówimy najczęstsze rodzaje uszkodzeń opon samochodowych.
Dlaczego dochodzi do uszkodzenia opon? Skąd biorą się wybrzuszenia na oponie? Opony w trakcie codziennej eksploatacji poddawane są szeregowi bardzo dużych przeciążeń. Działa na nie mnóstwo sił. Opony są jedyną częścią samochodu, która styka się z nawierzchnią drogi. A nawierzchnia, jak wiadomo, nie zawsze jest idealna. Nierówności, dziury, kamienie, przejazdy przez tory kolejowe i tramwajowe. Na przyspieszone zużycie opon wpływ ma również stawianie samochodu w niewłaściwy sposób, np. gdy połowa opony stoi na wysokim krawężniku. To powoduje dodatkowe przeciążenia.
Opony zużywają się również o wiele szybciej, gdy kierowca nie utrzymuje w nich właściwego ciśnienia powietrza albo gdy utrzymuje w nich ciśnienie zbyt wysokie. Agresywna jazda, przeciążanie samochodu, jazda po nierównościach – to wszystko również wpływa na uszkodzenia opon. Trzeba również wspomnieć o awariach zawieszenia i złym wyważeniu kół oraz niewłaściwym ustawieniu geometrii zawieszenia. To wszystko negatywnie wpływa na stan opon.
Tymczasem trzeba pamiętać o tym, że opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Uszkodzona opona to nie problem - skorzystaj z usługi naprawy opony osobowej.
Wybrzuszenie na oponie to znak ostrzegawczy dla kierowcy, którego nie wolno ignorować. Jest to pęcherzyk, który pojawia się na ścianie bocznej opony. W jaki sposób powstaje wybrzuszenie na oponie?
Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony oznacza, że doszło do uszkodzenia kordu – wewnętrznej warstwy wzmacniającej znajdującej się wewnątrz osnowy opony. Uszkodzenie kordu powoduje, że powietrze z wnętrza opony „rozpycha” zewnętrzną gumę, tworząc pęcherzyk. Wiąże się z tym ogromne zagrożenie. Pęcherzyk może eksplodować w trakcie jazdy (opona może wystrzelić), co spowoduje niemożliwe do opanowania zachowanie samochodu. Może również dojść do wykruszenia ściany bocznej opony. Jest to również bardzo groźne, ponieważ również może doprowadzić do wystrzelenia opony.
Skąd bierze się wybrzuszenie na oponie?
We wszystkich powyższych sytuacjach najczęściej dochodzi do bardzo silnego naprężenia osnowy, a następnie do uszkodzenia poszczególnych kordów. Trzeba pamiętać o tym, że tego typu uszkodzenia na oponie mogą również oznaczać, że doszło do uszkodzenia felgi, zwłaszcza aluminiowej.
Ząbkowanie opon to nierównomierne zużycie bieżnika opon. Wyząbkowane opony zdecydowanie pogarszają komfort jazdy – bardzo hałasują. Można je łatwo wykryć, wystarczy przeciągnąć dłonią po bieżniku opony. Wówczas można poczuć, jakby bieżnik przypominał zęby piły. Ząbkowanie opon najczęściej pojawia się na kołach tylnej osi, bardzo często można je spotkać w samochodach typu kombi.
Skąd bierze się ząbkowanie opon? W przypadku tylnych opon, podczas jazdy i podczas hamowania, powierzchnia drogi oddziałuje przede wszystkim na krawędź spływu bieżnika. Powoduje to jej szybsze zużywanie i w rezultacie ząbkowanie opon.
Co wpływa na ząbkowanie opon?
Możliwa jest naprawa wyząbkowanych opon. W specjalistycznych zakładach wulkanizacyjnych przeprowadza się ścieranie bieżnika, dzięki czemu opony są wygładzane. Obniża to wysokość bieżnika, ale równocześnie pozwala na wykorzystywanie opon przez wiele miesięcy.
Przecięcia opon pojawiają się najczęściej wtedy, gdy kierowca jeździ po drogach niskiej jakości, przejazdach kolejowych, starych torach tramwajowych itd. Mogą one powstać na przykład po najechaniu na duży kawałek szkła, ostre blachy albo na ostry kamień. Są one niebezpieczne, ponieważ mogą prowadzić do całkowitego zniszczenia opon.
Nieprawidłowa geometria kół powoduje nierównomierne zużycie bieżnika opon. Bieżnik jest „ścinany” pod ukosem. Jest to również powód utraty komfortu podczas prowadzenia auta. Ma również negatywny wpływ na kierowalność. Kierowca musi cały czas korygować tor jazdy z powodu tego, że auto ściąga w jedną ze stron.
Nieprawidłowa geometria kół pojawia się najczęściej po wymianie opon, wymianie elementów zawieszenia (np. wahaczy, amortyzatorów), wymianie elementów układu kierowniczego (np. końcówek drążków kierowniczych), a także po wjechaniu w dużą dziurę na drodze.
Ustawienie geometrii trwa do 30 minut. Pracownicy korygują takie ustawienie zgodnie z wartościami fabrycznymi podanymi przez producenta danego modelu samochodu.
Opony samochodowe są drogie i warto o nie dbać. Sprawne są gwarancją bezpiecznej i komfortowej jazdy. Jak dbać o opony samochodowe?