Przebicie opony w trakcie jazdy? To może zdarzyć się każdemu! W takiej sytuacji masz do wyboru: zadzwonić po pomoc lub, jeśli masz w bagażniku koło zapasowe albo koło dojazdowe, udać się do najbliższego serwisu Premio. Koło zapasowe czy koło dojazdowe - które z nich jest lepsze? Które rozwiązanie warto wybrać?
W ostatnich latach producenci zaczęli maksymalnie „odchudzać” samochody (mniejsza waga to mniejsze zużycie paliwa) i szukać w nich dodatkowego miejsca na różne elementy wyposażenia. „Ofiarą” tych poszukiwań padły koła zapasowe. Najpierw zamieniono je na mniejsze koła dojazdowe. Potem zaczęto stosować zestawy naprawcze, umożliwiające dojazd do warsztatu na przebitym kole. Następnie w samochodach premium montowano opony typu runflat, które umożliwiają jazdę po przebiciu. Niektórzy kierowcy wyeliminowali koła zapasowe/koło dojazdowe na własne życzenie, montując w autach instalację gazową. Wtedy zbiornik z gazem umieszcza się w miejscu koła zapasowego.
Jeśli jesteś wśród tych szczęśliwców, którzy mają w bagażniku miejsce na tzw. zapas, pozostaje Ci wybór między wożeniem z tyłu koła zapasowego a dojazdowego.
Które z nich jest lepsze?
Czas wymienić opony? Zapraszamy do sprawdzenia oferty Premio.
Koło zapasowe to po prostu piąte koło w samochodzie. Ma taką samą felgę i oponę jak koła samochodu. A przynajmniej powinno, ponieważ często zdarza się, że koło zapasowe ma założoną zupełnie inną oponę od tych, znajdujących się na kołach samochodu.
Jakie zalety ma koło zapasowe?
Jakie wady ma koło zapasowe?
Warto pamiętać, że przepisy ruchu drogowego w Polsce mówią o tym, że opony na jednej osi auta powinny reprezentować identyczny model i rozmiar, a także przeznaczenie (zimowe, letnie, wielosezonowe). Opony na jednej osi powinny charakteryzować się takimi samymi indeksami nośności i prędkości oraz takim samym stopniem zużycia.
Koło dojazdowe to pomniejszona wersja koła zapasowego. Koło ma mniejszy rozmiar i jest lżejsze. Felga i opona koła dojazdowego są węższe od standardowego rozmiaru opon.
Jakie zalety ma koło dojazdowe?
Jakie wady ma koło dojazdowe?
Producenci nie określają, jaką maksymalną ilość kilometrów można przejechać na kole dojazdowym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że koło dojazdowe służy jedynie jako tymczasowa pomoc, umożliwiająca dojazd do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego albo do domu. Długotrwała jazda z kołem dojazdowym jest niebezpieczna.
Koło zapasowe wymaga regularnej kontroli ciśnienia i jego uzupełniania do zalecanego poziomu przy pomocy pompki nożnej albo kompresora. Ciśnienie w nim powinno być nieco wyższe, niż w kołach jezdnych. Jeśli np. w kołach jezdnych zalecane ciśnienie wynosi 2,2 bara, to w kole zapasowym powinno ono wynosić 2,5 bara.
Producenci kół dojazdowych zazwyczaj określają, jakie powinno być ciśnienie w kole dojazdowym. Najczęściej ma ono wynosić od 4,2 do 4,5 bara. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jakie ciśnienie w kole dojazdowym jest zalecane przez producenta. Co pewien czas (co kilka tygodni) warto skontrolować jego wartość, a w razie potrzeby skorygować ją (dopompować koło) za pomocą kompresora na stacji benzynowej, własnego kompresora elektrycznego albo pompki nożnej do kół.
Należy pamiętać, że koło zapasowe oraz koło dojazdowe to rozwiązania tymczasowe i po wymianie należy jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego. Zapraszamy do serwisów Premio, gdzie wykwalifikowani eksperci dokonają przeglądu Twojego samochodu i pomogą w doborze nowych opon.