Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Koło dojazdowe a koło zapasowe – co jest lepszym rozwiązaniem? 

    Przebicie opony w trakcie jazdy? To może zdarzyć się każdemu! W takiej sytuacji masz do wyboru: zadzwonić po pomoc lub, jeśli masz w bagażniku koło zapasowe albo koło dojazdowe, udać się do najbliższego serwisu Premio. Koło zapasowe czy koło dojazdowe - które z nich jest lepsze? Które rozwiązanie warto wybrać?

     

    W ostatnich latach producenci zaczęli maksymalnie „odchudzać” samochody (mniejsza waga to mniejsze zużycie paliwa) i szukać w nich dodatkowego miejsca na różne elementy wyposażenia. „Ofiarą” tych poszukiwań padły koła zapasowe. Najpierw zamieniono je na mniejsze koła dojazdowe. Potem zaczęto stosować zestawy naprawcze, umożliwiające dojazd do warsztatu na przebitym kole. Następnie w samochodach premium montowano opony typu runflat, które umożliwiają jazdę po przebiciu. Niektórzy kierowcy wyeliminowali koła zapasowe/koło dojazdowe na własne życzenie, montując w autach instalację gazową. Wtedy zbiornik z gazem umieszcza się w miejscu koła zapasowego.

    Jeśli jesteś wśród tych szczęśliwców, którzy mają w bagażniku miejsce na tzw. zapas, pozostaje Ci wybór między wożeniem z tyłu koła zapasowego a dojazdowego.

     

    Które z nich jest lepsze? 

     

    Czas wymienić opony? Zapraszamy do sprawdzenia oferty Premio.

    Koło zapasowe – pełny zapas w Twoim bagażniku

     

    Koło zapasowe to po prostu piąte koło w samochodzie. Ma taką samą felgę i oponę jak koła samochodu. A przynajmniej powinno, ponieważ często zdarza się, że koło zapasowe ma założoną zupełnie inną oponę od tych, znajdujących się na kołach samochodu.

     

    Jakie zalety ma koło zapasowe?

     

    • Kiedy dojdzie do przebicia, wystarczy zdjąć koło z uszkodzoną oponą, zamontować w jego miejsce koło zapasowe i można jechać dalej. Na przykład, do najbliższego warsztatu, gdzie naprawi się uszkodzone koło.
    • Koło zapasowe pozwala na kontynuowanie jazdy z dowolną prędkością, nawet wtedy, gdy kierowca wyrusza w bardzo daleką podróż.
    • Wymiana koła zapasowego nie powinna trwać dłużej niż 10 minut.

     

    Jakie wady ma koło zapasowe?

     

    • Wymiana koła zapasowego musi zostać przeprowadzona na prostym i twardym terenie. Potrzeba na to sporo miejsca. Nie można wymienić koła na piasku, szutrze, czy na poboczu wąskiej drogi. Miejsce musi być oświetlone i mieć prostą nawierzchnię. Jeśli będzie krzywo, samochód może się stoczyć.
    • Koło zapasowe jest ciężkie. Podniesienie auta za pomocą lewarka również wymaga sporo wysiłku. To sprawia, że np. drobna kobieta nie będzie w stanie tego wykonać.
    • Wymiana koła zapasowego zawsze powoduje ubrudzenie się. Zatem elegancko ubrany menedżer albo przedstawiciel handlowy będą musieli założyć rękawiczki w trakcie wymiany i uważać.
    • Koło zapasowe nie zawsze umożliwia w pełni bezpieczną jazdę z dużą prędkością. Może być na nim założona opona zimowa, podczas gdy auto będzie poruszać się na oponach letnich. Albo odwrotnie – na kole zapasowym może być opona letnia, podczas gdy na kołach będą opony zimowe. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy na kołach auta i kole zapasowym założone są opony całoroczne.
    • Koło zapasowe może mieć oponę ze znacznie wyższym bieżnikiem, niż opony na kołach samochodu. To może powodować utratę komfortu jazdy, konieczność częstych korekt kierunku jazdy za pomocą kierownicy.

     

    Warto pamiętać, że przepisy ruchu drogowego w Polsce mówią o tym, że opony na jednej osi auta powinny reprezentować identyczny model i rozmiar, a także przeznaczenie (zimowe, letnie, wielosezonowe). Opony na jednej osi powinny charakteryzować się takimi samymi indeksami nośności i prędkości oraz takim samym stopniem zużycia. 

     

    Koło dojazdowe – alternatywa dla koła zapasowego

     

    Koło dojazdowe to pomniejszona wersja koła zapasowego. Koło ma mniejszy rozmiar i jest lżejsze. Felga i opona koła dojazdowego są węższe od standardowego rozmiaru opon.

     

    Jakie zalety ma koło dojazdowe?

     

    • Koło dojazdowe jest lżejsze i mniejsze niż standardowe koło zapasowe. To sprawia, że zajmuje mniej miejsca w bagażniku samochodu.
    • Koło dojazdowe jest tańsze niż pełnowymiarowe koło zapasowe.

     

    Jakie wady ma koło dojazdowe?

     

    • Montaż koła dojazdowego przebiega tak samo, jak w przypadku koła zapasowego.
    • Koło dojazdowe pozwala na jazdę z prędkością do 80 km/h.
    • Montaż koła dojazdowego może sprawić, że aktywne systemy bezpieczeństwa (od ABS, poprzez znajdujące się wyżej w hierarchii ASR i ESP) przestaną działać we właściwy sposób. To zdecydowanie obniża bezpieczeństwo jazdy.
    • Zaleca się, aby podczas jazdy z kołem dojazdowym unikać gwałtownego hamowania i ostrego manewrowania. Na skutek mniejszej powierzchni styku z nawierzchnią drogi można łatwiej wpaść w poślizg.
    • System kontroli ciśnienia w oponach (system bezpośredni z nadajnikami w wentylach) może ciągle ostrzegać o awarii.
    • Należy wchodzić delikatnie w zakręty. Istnieje wysokie zagrożenie wpadnięciem w poślizg. 

     

    Ile kilometrów można przejechać na kole dojazdowym?

     

    Producenci nie określają, jaką maksymalną ilość kilometrów można przejechać na kole dojazdowym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że koło dojazdowe służy jedynie jako tymczasowa pomoc, umożliwiająca dojazd do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego albo do domu. Długotrwała jazda z kołem dojazdowym jest niebezpieczna.

     

    • Mała powierzchnia styku opony z nawierzchnią zmniejsza przyczepność. Przez to wydłuża się droga hamowania. Zwiększa się niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg.
    • Pojawiają się problemy z właściwą pracą wspierających kierowcę aktywnych systemów bezpieczeństwa. 

     

    Ciśnienie w kole zapasowym

     

    Koło zapasowe wymaga regularnej kontroli ciśnienia i jego uzupełniania do zalecanego poziomu przy pomocy pompki nożnej albo kompresora. Ciśnienie w nim powinno być nieco wyższe, niż w kołach jezdnych. Jeśli np. w kołach jezdnych zalecane ciśnienie wynosi 2,2 bara, to w kole zapasowym powinno ono wynosić 2,5 bara.

     

    Ciśnienie w kole dojazdowym

     

    Producenci kół dojazdowych zazwyczaj określają, jakie powinno być ciśnienie w kole dojazdowym. Najczęściej ma ono wynosić od 4,2 do 4,5 bara. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jakie ciśnienie w kole dojazdowym jest zalecane przez producenta. Co pewien czas (co kilka tygodni) warto skontrolować jego wartość, a w razie potrzeby skorygować ją (dopompować koło) za pomocą kompresora na stacji benzynowej, własnego kompresora elektrycznego albo pompki nożnej do kół.

     

    Należy pamiętać, że koło zapasowe oraz koło dojazdowe to rozwiązania tymczasowe i po wymianie należy jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego. Zapraszamy do serwisów Premio, gdzie wykwalifikowani eksperci dokonają przeglądu Twojego samochodu i pomogą w doborze nowych opon.

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?