Opony to jedna z najważniejszych części samochodu, w dodatku jedyna, która ma kontakt z nawierzchnią drogi. Mają one wpływ na bezpieczeństwo, komfort, drogę hamowania, jakość prowadzenie. Dlatego warto wybrać dobre opony do auta. A żeby to zrobić, trzeba wiedzieć, czym różnią się od siebie opony asymetryczne, symetryczne i kierunkowe.
Jedyną częścią opony, która ma kontakt z nawierzchnią, jest bieżnik. Bieżnik umieszcza się na czole opony i na jej barkach. Co to jest bieżnik? To układ, który, w zależności od rodzaju opony i jej przeznaczenia, składa się z klocków, rowków, lamelek, żeber ciągłych, żeber poprzecinanych, żłobień i innych elementów, ułożonych w określony wzór.
Zadaniem bieżnika jest zapewnienie dobrej przyczepności, sprawnego przeniesienia siły z układu napędowego, usuwanie śniegu, błota pośniegowego, błota, wody i piasku, a także (w niektórych oponach) zapewnienie odpowiedniego komfortu poprzez wyciszenie opon podczas pracy.
Ze względu na różne rodzaje bieżnika, wyróżnia się:
Opony asymetryczne i opony symetryczne mogą być oponami kierunkowymi.
Opony asymetryczne i opony kierunkowe pojawiły się w ostatnich latach. Rozwiązania tego typu są bardzo chętnie stosowane w oponach uniwersalnych, na każdą porę roku, czyli w oponach wielosezonowych (całorocznych). Stosuje się je również często w oponach ekologicznych, z niskimi oporami toczenia. Ale nie tylko. Także typowe opony sezonowe, tj. letnie albo zimowe, mogą mieć bieżnik asymetryczny, symetryczny, kierunkowy, albo połączenie dwóch wymienionych rozwiązań.
Opony asymetryczne i opony kierunkowe wymagają specjalnego montażu. Trzeba na to zwrócić uwagę. Także podczas przekładania – rotowania opon, w celu zapewnienia ich równomiernego zużycia.
Sprawdź pełen wybór opon letnich, zimowych i całorocznych.
Co to są opony asymetryczne? To opony, w których zastosowany bieżnik ma różną rzeźbę po jednej i po drugiej stronie opony. Zazwyczaj po zewnętrznej stronie opony stosuje się większe klocki bieżnika, aby poprawić parametry jazdy w zakrętach i na suchych nawierzchniach. Z kolei strona wewnętrzna opon odpowiada za zachowanie opony na nawierzchniach mokrych. I tutaj stosuje się elementy, które przede wszystkim mają skutecznie odprowadzać wodę.
Jakie wady mają opony asymetryczne?
Wiele modeli jest cichych, dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu klocków bieżnika.
Opony symetryczne to rodzaj opon, w których bieżnik ma taką samą rzeźbę po obu stronach opony. Jest jej lustrzanym odbiciem. Opony symetryczne najczęściej stosuje się w samochodach miejskich i klasy kompakt.
Opony symetryczne to najbardziej popularne rozwiązanie, stosowane od początku istnienia przemysłu gumowego. Opony tego typu łatwo się montuje i rotuje, ze względu na to, że nie trzeba zwracać uwagi na kierunek toczenia, ani pozycję boku opony względem samochodu.
Jakie wady mają opony symetryczne?
Zapewniają doskonałą stabilność podczas jazdy na wprost.
Opony kierunkowe charakteryzują się tym, że rzeźba ich bieżnika ma specjalny kształt, zazwyczaj w formie litery V (z mniej lub bardziej rozwartymi ramionami). Najczęściej stosuje się kierunkowe rowki i żłobienia, ale także bloki i klocki mogą mieć kierunkowy kształt. Trzeba je odpowiednio zamontować, zgodnie z kierunkiem toczenia.
Jakie zalety mają opony kierunkowe?
Kiedy w przyszłości będziemy wybierać nowe opony do samochodu, będziemy już wiedzieć, jakie zalety i wady wiążą się z poszczególnymi rodzajami ogumienia.