Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

Opony asymetryczne, symetryczne i opony kierunkowe

Opony to jedna z najważniejszych części samochodu, w dodatku jedyna, która ma kontakt z nawierzchnią drogi. Mają one wpływ na bezpieczeństwo, komfort, drogę hamowania, jakość prowadzenie. Dlatego warto wybrać dobre opony do auta. A żeby to zrobić, trzeba wiedzieć, czym różnią się od siebie opony asymetryczne, symetryczne i kierunkowe.

 

Jedyną częścią opony, która ma kontakt z nawierzchnią, jest bieżnik. Bieżnik umieszcza się na czole opony i na jej barkach. Co to jest bieżnik? To układ, który, w zależności od rodzaju opony i jej przeznaczenia, składa się z klocków, rowków, lamelek, żeber ciągłych, żeber poprzecinanych, żłobień i innych elementów, ułożonych w określony wzór.

 

Zadaniem bieżnika jest zapewnienie dobrej przyczepności, sprawnego przeniesienia siły z układu napędowego, usuwanie śniegu, błota pośniegowego, błota, wody i piasku, a także (w niektórych oponach) zapewnienie odpowiedniego komfortu poprzez wyciszenie opon podczas pracy.

 

Ze względu na różne rodzaje bieżnika, wyróżnia się:

 

  • Opony asymetryczne.
  • Opony symetryczne.
  • Opony kierunkowe.

 

Opony asymetryczne i opony symetryczne mogą być oponami kierunkowymi.

 

Opony asymetryczne i opony kierunkowe pojawiły się w ostatnich latach. Rozwiązania tego typu są bardzo chętnie stosowane w oponach uniwersalnych, na każdą porę roku, czyli w oponach wielosezonowych (całorocznych). Stosuje się je również często w oponach ekologicznych, z niskimi oporami toczenia. Ale nie tylko. Także typowe opony sezonowe, tj. letnie albo zimowe, mogą mieć bieżnik asymetryczny, symetryczny, kierunkowy, albo połączenie dwóch wymienionych rozwiązań.

 

Opony asymetryczne i opony kierunkowe wymagają specjalnego montażu. Trzeba na to zwrócić uwagę. Także podczas przekładania – rotowania opon, w celu zapewnienia ich równomiernego zużycia.

 

  • Opony kierunkowe mają na boku napis Rotation ze strzałką, oznaczający kierunek obrotu opony podczas jazdy do przodu;
  • Opony asymetryczne mają oznaczenia Outside i Inside, oznaczające, jak powinny zostać zamontowane w samochodzie (Outside – bok opony skierowany na zewnątrz, Inside – bok opony skierowany do wewnątrz, w stronę nadwozia);
  • Opony asymetryczne, poza oznaczeniami Outside i Inside, mogą mieć również oznaczenie Rotation

 

Sprawdź pełen wybór opon letnich, zimowych i całorocznych.

Opony asymetryczne – co to znaczy?

 

Co to są opony asymetryczne? To opony, w których zastosowany bieżnik ma różną rzeźbę po jednej i po drugiej stronie opony. Zazwyczaj po zewnętrznej stronie opony stosuje się większe klocki bieżnika, aby poprawić parametry jazdy w zakrętach i na suchych nawierzchniach. Z kolei strona wewnętrzna opon odpowiada za zachowanie opony na nawierzchniach mokrych. I tutaj stosuje się elementy, które przede wszystkim mają skutecznie odprowadzać wodę. 

Opony asymetryczne – wady i zalety

 

Jakie wady mają opony asymetryczne?

 

  • Wymagają odpowiedniego montażu;
  • Jakie zalety mają opony asymetryczne?
  • Zapewniają dobre osiągi na drogach suchych i mokrych;
  • Stanowią doskonały materiał do budowy opon całorocznych, które muszą zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo na drogach suchych i mokrych, przez cały rok;
  • Doskonale sprawdzają się podczas jazdy w zakrętach, bez względu na to, czy droga jest sucha czy mokra;
  • Dobrze przenoszą moment obrotowy, co ma wpływ na przyspieszenie;
  • Opony asymetryczne bardzo dobrze współpracują z nowoczesnymi, aktywnymi systemami bezpieczeństwa;

 

Wiele modeli jest cichych, dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu klocków bieżnika. 

Opony symetryczne

 

Opony symetryczne to rodzaj opon, w których bieżnik ma taką samą rzeźbę po obu stronach opony. Jest jej lustrzanym odbiciem. Opony symetryczne najczęściej stosuje się w samochodach miejskich i klasy kompakt. 

Opony symetryczne – wady i zalety

 

Opony symetryczne to najbardziej popularne rozwiązanie, stosowane od początku istnienia przemysłu gumowego. Opony tego typu łatwo się montuje i rotuje, ze względu na to, że nie trzeba zwracać uwagi na kierunek toczenia, ani pozycję  boku opony względem samochodu.

 

Jakie wady mają opony symetryczne?

 

  • Oferują przeciętne osiągi w stosunku do opon asymetrycznych i kierunkowych.
  • Jakie zalety mają opony symetryczne?
  • Opony symetryczne są wytrzymałe na zużycie eksploatacyjne – ich bieżnik ściera się w miarę wolno, co wpływa na ich trwałość;
  • Przy odpowiednim zaprojektowaniu klocków, są komfortowe i ciche;
  • Mogą być energooszczędne i zapewniać niskie zużycie paliwa;

 

Zapewniają doskonałą stabilność podczas jazdy na wprost. 

Opony kierunkowe

 

Opony kierunkowe charakteryzują się tym, że rzeźba ich bieżnika ma specjalny kształt, zazwyczaj w formie litery V (z mniej lub bardziej rozwartymi ramionami). Najczęściej stosuje się kierunkowe rowki i żłobienia, ale także bloki i klocki mogą mieć kierunkowy kształt. Trzeba je odpowiednio zamontować, zgodnie z kierunkiem toczenia.

Opony kierunkowe – wady i zalety

 

Jakie zalety mają opony kierunkowe?

 

  • Świetnie odprowadzają wodę podczas jazdy po mokrych nawierzchniach, chroniąc samochód przed poślizgiem na wodzie;
  • Świetnie odprowadzają śnieg i błoto pośniegowe, jeśli są częścią opon zimowych albo całorocznych; 
  • Zapewniają dobre przyspieszenie;
  • Zapewniają krótką drogę hamowania.
  • Jakie wady mają opony kierunkowe?
  • Są podatne na ząbkowanie, zwłaszcza w samochodach typu kombi, w których tył jest często nieobciążony.

 

Kiedy w przyszłości będziemy wybierać nowe opony do samochodu, będziemy już wiedzieć, jakie zalety i wady wiążą się z poszczególnymi rodzajami ogumienia.