Opony z rantem ochronnym: czy warto?

Felgi aluminiowe są piękne. Ostatnie, co chciałbyś zobaczyć, to ich paskudne uszkodzenia. Nie zamalujesz ich. Nie pomoże Ci szpachla. Jednym z rozwiązań chroniących felgi przed uszkodzeniami są opony z rantem. Czy warto je kupić?

 

Opony z rantem ochronnym powstały w celu zabezpieczenia felg aluminiowych przed uszkodzeniami. Są one odpowiedzią na coraz większą popularność takiego rodzaju felg. Lekkie felgi aluminiowe mają bardzo ciekawy wygląd, a przez to zdecydowanie poprawiają estetykę każdego samochodu. Pozwalają one również na dobrą wentylację elementów układu hamulcowego, co oczywiście, wpływa na przedłużenie okresu jego eksploatacji.

 

Niestety, w trakcie eksploatacji auta pojawiają się różnego rodzaju uszkodzenia, zwłaszcza podczas jazdy po mieście i parkowania. A nawet w trakcie tankowania na stacji benzynowej. To boczne otarcia, które niszczą felgi aluminiowe. Efektem otarć są rysy, utrata błysku, a nawet ubytki. Nie można ich łatwo usunąć. Są, co prawda, różnego rodzaju środki: szpachle do felg, lakiery do zaprawek. Istnieją także metody naprawiania ubytków. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest unikanie uszkodzeń, a nie usuwanie ich skutków. W tym właśnie celu powstały opony z rantem ochronnym. Mają one specjalne oznaczenie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ranty ochronne stosuje się przede wszystkim w oponach niskoprofilowych (obecnie najpopularniejszych), które pozwalają na stosowanie felg o bardzo dużej średnicy.

 

Warto zapamiętać:

 

  • Najczęściej rant ochronny stosuje się w oponach o profilu poniżej 55.
  • Felgi o dużej średnicy, wyposażone w opony niskoprofilowe, są szczególnie narażone na uszkodzenia podczas jazdy miejskiej. 

 

Sprawdź dostępne ogumienie i umów się na wymianę opon w serwisie Premio.

Co to jest rant ochronny?

 

Rant ochronny to dodatkowa warstwa gumy stosowana na stopce opony. Stopka to ten element opony, który styka się z felgą i jest odpowiedzialny za utrzymanie jej szczelności (ma również wpływ na niektóre parametry jazdy). Rant ochronny powinien wystawać poza profil opony, tak aby mógł chronić krawędź obręczy przez zetknięciem się z niepożądanymi elementami. Jeśli kierowca podjedzie za blisko krawężnika albo innego elementu architektury miejskiej, nie dojdzie do uszkodzenia ani otarcia felgi. Zamiast tego dojdzie do otarcia gumowego rantu ochronnego. Nie ulegnie on uszkodzeniu. Może co najwyżej stracić odrobinę koloru na skutek otarcia. 

 

Producenci opon z rantem ochronnym stosują także dodatkowo wzmocnienia ścianek bocznych. Jest to potrzebne, aby zwiększyć odporność ścianek bocznych na ewentualne przeciążenia (pojawiające się w momencie otarcia rantu o przeszkodę). 

Ranty ochronne stosuje się we wszystkich typach opon, można je zamontować także w modelu Run Flat (zapewniającym możliwość jazdy po przebiciu, również z zerowym ciśnieniem).

 

Opony z rantem wymagają dodatkowej pielęgnacji. Co pewien czas warto posmarować ich ścianki boczne wraz z rantem specjalnym środkiem do konserwacji opon. Dzięki temu opony zachowają elastyczność i czarny kolor. Rant ochronny będzie bardziej elastyczny. Dzięki temu stanie się on również bardziej odporny na otarcia. Będzie miał również atrakcyjny, czarny kolor, co świetnie kontrastuje z kolorem felgi aluminiowej. 

 

Czy moja opona ma rant ochronny na felgę?

 

Jak sprawdzić, czy opona ma rant ochronny na felgę? Jak wyglądają ranty na felgi aluminiowe?

 

Trzeba przyjrzeć się ścianie bocznej opony. W miejscu styku opony z felgą (wewnętrzny okręg opony) znajduje się stopka. To część opony, w której mieści się drut zalany gumą. Stopka jest przede wszystkim odpowiedzialna za zapewnienie szczelności w oponach bezdętkowych.

 

  • Jeśli stopka jest wyraźnie pogrubiona i wystaje poza obrys felgi, opona ma rant ochronny na felgę.
  • Producenci opon stosują specjalne oznaczenia. Jeśli opona ma rant ochronny na felgę, przy jej nazwie znajduje się zazwyczaj symbol – MFS, FR, FP albo RFP.
  • Jeden model opony może być produkowany w dwóch wersjach – z rantem ochronnym i bez.

 

Ranty na felgi stosuje się tylko w przypadku opon aluminiowych. Są one bowiem szczególnie narażone na uszkodzenia. W przypadku felg stalowych rzadko stosuje się opony z rantem ochronnym. Dlaczego? Felgi stalowe rzadko kiedy są stosowane w połączeniu z oponami niskoprofilowymi. 

 

Czy warto skorzystać z opony z rantem ochronnym?

 

Rant ochronny na felgę to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla kierowców, którzy dużo poruszają się po mieście. Do uszkodzenia felg może dojść w wielu sytuacjach:

 

  • przy wjeżdżaniu w dziurę w drodze;
  • przy otarciu się o krawężnik podczas jazdy:
  • przy otarciu się o krawężnik albo inny element podczas parkowania.

 

Felgi z oponami niskoprofilowymi są szczególnie narażone na uszkodzenia, niewielka odległość czoła bieżnika od felgi zwiększa ryzyko uszkodzenia. Ranty ochronne to dobre rozwiązanie, które pozwala chronić drogie felgi aluminiowe przed uszkodzeniami. Trzeba pamiętać, że każde uszkodzenie felgi aluminiowej osłabia jej wytrzymałość. A to ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

 

Opony z rantem ochronnym są o 10 do 15 % droższe od opon standardowych. Jednak warto ponieść ten wydatek, aby chronić felgi przed uszkodzeniami. 

 

Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

ZNAJDŹ SERWIS PREMIO