Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Układ wydechowy – jak działa wydech w samochodzie?

    Kiedy mówimy o układzie wydechowym, to zazwyczaj na myśl przychodzi nam rura wydechowa, z której wydobywają się spaliny. Ale tak naprawdę układ wydechowy to znacznie bardziej rozbudowana struktura. I pełniąca znacznie więcej zadań niż tylko usuwanie spalin. Jakich?

     

    Umów się na przegląd układu wydechowego w profesjonalnym serwisie.

    Rola układu wydechowego

     

    Jakie zadania ma układ wydechowy w samochodzie? Oto one:

     

    • Usuwanie spalin z silnika w bezpieczny sposób, tak aby zostały odprowadzone z dala od kabiny samochodu. Spaliny są szkodliwe dla zdrowia i życia ludzi, dlatego układ musi być szczelny.
    • Wyciszenie gazów spalinowych, aby nie obniżać komfortu jazdy. Nieszczelny albo zepsuty układ wydechowy generuje bardzo duży hałas.
    • Ograniczenie strat mocy silnika.
    • Oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji.

     

    To właśnie coraz wyższe normy emisji spalin (znane jako Euro 1–6) spowodowały w ostatnich latach największe zmiany w konstruowaniu układów wydechowych. Zaczęto w nich stosować specjalne podzespoły, których zadaniem jest eliminowanie szkodliwych substancji, będących ubocznym efektem spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. 

     

     

    Jak zbudowany jest układ wydechowy?

     

    Jakie części wchodzą w skład układu wydechowego? Przykładowa budowa układu wydechowego to:

     

    • Kolektor wylotowy (kolektor wydechowy) – część z metalu, która zbiera spaliny ze wszystkich cylindrów za pomocą osobnych rur, a następnie prowadzi je do jednej, wspólnej rury.
    • Zawór recyrkulacji spalin EGR – to część, która łączy układ wydechowy z układem dolotowym. W sprzyjających okolicznościach otwiera się, a część spalin jest zawracana i trafia do komór spalania. Ma to na celu obniżenie temperatury oraz ilości tlenu w komorach spalania. Dzięki temu powstaje mniej cząstek tlenków azotu, które są najbardziej toksycznym składnikiem spalin.
    • Sondy lambda – czujniki ilości tlenu zawartego w spalinach. W starszych samochodach stosowano dwie (pierwsza w kolektorze wylotowym, druga za katalizatorem), obecnie stosuje się ich więcej. Na podstawie danych z sond lambda komputer sterujący pracą silnika dobiera skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
    • Katalizator trójdrożny – metalowa puszka ze specjalnym, ceramicznym wkładem, pokrytym drogimi metalami szlachetnymi. Katalizator ma za zadanie eliminację szeregu szkodliwych składników spalin.
    • Filtr cząstek stałych (DPF/FAP – w silnikach diesla, GPF – w nowoczesnych silnikach benzynowych) – wychwytuje cząsteczki sadzy. To metalowa puszka z ceramicznym wkładem, składającym się z systemu wąskich kanalików, w których zatrzymywane są cząsteczki sadzy. Są one następnie wypalane przez gorące spaliny.
    • Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR – stosowany w silnikach diesla. Do spalin wtryskiwany jest płyn AdBlue (roztwór mocznika), który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, zawartymi w spalinach. Płyn rozbija je na cząstki tlenu i azotu.
    • Rury wydechowe – rury z kwasoodpornego metalu.
    • Tłumik środkowy i tłumik końcowy – metalowe puszki, mające za zadanie wyciszenie pracy układu wydechowego.
    • Wydech – końcowy odcinek rury wydechowej.
    • Elementy mocujące i uszczelniające. 

     

    Zadbaj o swój wydech

     

    Układ wydechowy poddawany jest działaniu wielu niekorzystnych czynników. Są to:

     

    • Bardzo wysoka temperatura spalin – dochodząca do 600–700 st. C.
    • Ogromne wahania temperatury – na przykład zimą, kiedy na zewnątrz panuje mróz, a we wnętrzu układu krążą gorące spaliny.
    • Drgania podczas jazdy, które powodują uszkodzenia części elementów mocujących.
    • Ataki korozji, spowodowane często parkowaniem auta na wilgotnym terenie (np. na łące albo na wilgotnej szlace).
    • Ataki korozji wewnętrznej, spowodowanej przez kwasowe składniki spalin.
    • Duże obciążenia mechaniczne układu wydechowego, spowodowane pracą silnika samochodu.
    • Zużywanie się niektórych elementów – zapychanie filtrów cząstek stałych, zapychanie albo wypalanie się katalizatorów, blokowanie się zaworów recyrkulacji spalin.
    • Uszkodzenia sond lambda.

     

    Dlaczego należy dbać o układ wydechowy samochodu? Sprawny układ wydechowy zapewnia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Auto jest ciche, a do wnętrza kabiny nie dostają się spaliny. Kierowca i pasażerowie mogliby zatruć się spalinami, nawet śmiertelnie.

     

    Sprawny układ wydechowy chroni środowisko naturalne, a także zdrowie ludzi przed szkodliwym wpływem spalin. Uszkodzony układ wydechowy jest źródłem poważnego hałasu, a auto może nie przejść corocznego badania technicznego albo może zostać zatrzymane przez policję w trakcie kontroli drogowej. Jazda z niesprawnym układem wydechowym grozi odebraniem kierowcy dowodu rejestracyjnego.

     

    W razie problemów z układem wydechowym wystarczy skorzystać z pomocy specjalistów Premio. 

    Masz pytania lub szukasz serwisu samochodowego?

    ZNAJDŹ SERWIS PREMIO