Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń 800 060 300

clear search submit search
    close error modal

    Gdzie chcesz skorzystać z usług Premio?

    Wpisz lokalizację lub kod pocztowy, żeby znaleźć serwis Premio w Twojej okolicy.

    Czym się różni samochód elektryczny od hybrydowego?

    Coraz większą popularność zyskują samochody hybrydowe i elektryczne. Osoby kupujące takie auta szukają lepszej efektywności paliwowej. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ na jakość powietrza. Jaka jest różnica między samochodem hybrydowym a elektrycznym?

     

    Choć samochód z napędem hybrydowym oraz samochód z napędem elektrycznym wykorzystują pracę silnika elektrycznego i często nazwa samochód elektryczny jest stosowana również do samochodów hybrydowych, to jednak pojazd hybrydowy i pojazd elektryczny różnią się sposobem napędzania. Najważniejszą różnicą pomiędzy nimi jest to, że samochód hybrydowy korzysta zarówno z napędu spalinowego, jak i elektrycznego, natomiast samochód elektryczny jedynie z napędu elektrycznego.

    Samochód hybrydowy: działanie

     

    Najkrótsza definicja opisująca napęd hybrydowy to połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia. W motoryzacji silnik hybrydowy jest połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Samochód hybrydowy może korzystać z tych napędów na przemian lub jednocześnie w zależności od potrzeb, np.:

     

    • w mieście – z napędu elektrycznego,
    • poza miastem – z napędu spalinowego.

     

    Silnik hybrydowy może występować w kilku różnych rodzajach. Jednym z podziałów jest stopień zaawansowania napędu hybrydowego. Pod tym względem wyróżnia się następujące rodzaje silników hybrydowych:

     

    • mikrohybryda (micro hybrid) – silnik elektryczny nie napędza pojazdu, ale pełni rolę alternatora i rozrusznika, może np. napędzać wał korbowy, gdy uruchamiany jest silnik, a w trakcie jazdy pełni rolę generatora prądu, który odzyskuje energię podczas zwalniania lub hamowania, a następnie zamienia ją w prąd służący do ładowania akumulatora,
    • łagodna hybryda (mild hybrid) – charakteryzuje się nieco bardziej skomplikowaną konstrukcją, lecz i tu silnik elektryczny nie napędza pojazdu w sposób samodzielny, jest pomocą dla jednostki spalinowej, a jego najważniejsze zadanie to odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego, gdy auto hybrydowe się rozpędza,
    • pełna hybryda (full hybrid) – najbardziej zaawansowane rozwiązanie, silnik elektryczny pełni tu wiele ról, może napędzać samochód hybrydowy, wspomagać silnik spalinowy i odzyskiwać energię podczas hamowania.

     

    Napęd hybrydowy może charakteryzować się różnymi sposobami połączenia ze sobą silników spalinowego i elektrycznego. Pod tym względem wyróżnia się następujące napędy hybrydowe[1]:

     

    • napęd hybrydowy szeregowy – silnik spalinowy przez cały czas wykonuje pracę w optymalnym zakresie obrotów, w ten sposób napędza generator prądu. Energia z generatora przekazywana jest do silnika napędowego, a jej nadmiar do akumulatorów – w razie potrzeby silnik elektryczny może korzystać z energii zgromadzonej w akumulatorach. Rolą silnika spalinowego jest napędzanie generatora prądu elektrycznego (tzw. range extender) i nie jest on połączony z kołami napędowymi, natomiast wytworzony w ten sposób prąd wykorzystuje silnik elektryczny do napędzania samochodu,
    • napęd hybrydowy równoległy – silnik spalinowy połączony jest mechanicznie z kołami, w razie potrzeby (np. gdy auto hybrydowe potrzebuje dużej mocy) silnik spalinowy i elektryczny mogą pracować równolegle – w trakcie hamowania silnik elektryczny jest generatorem,
    • napęd hybrydowy szeregowo-równoległy – kombinacja napędu szeregowego i równoległego.

     

    Jak działa samochód elektryczny?[2]

     

    Samochód elektryczny (inaczej EV – z ang. electric vehicle) korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Auto elektryczne nie ma silnika spalinowego. Energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorach jest przekazywana do silnika elektrycznego. Silnik elektryczny może napędzać koła samochodu przez zespół przekładni mechanicznych lub bezpośrednio.

     

    Warty podkreślenia jest fakt, że moment obrotowy silnika elektrycznego jest dostępny już od zerowej prędkości obrotowej, dzięki czemu samochód elektryczny nie musi mieć sprzęgła, a układ napędowy jest bardzo prosty. Auto elektryczne zaopatrzone jest w akumulatory, które są ładowane przy użyciu zewnętrznego źródła zasilania. Może to być nawet domowe gniazdko elektryczne.

     

    Napęd elektryczny w samochodach może być stosowany w kilku rozwiązaniach, które mogą różnić się pomiędzy sobą:

     

    • ilością silników elektrycznych i napędzanych przez nie kół – samochód elektryczny może mieć indywidualne silniki elektryczne dla dwóch lub czterech kół – napęd elektryczny tego typu nie wymaga przekładni mechanicznej, a moc przekazywana jest tu bezpośrednio do kół z bardzo małymi stratami,
    • rodzajem lub brakiem przekładni mechanicznej – samochód elektryczny wyposażony w odrębne silniki elektryczne dla każdego z kół nie ma przekładni mechanicznej, natomiast pojazd elektryczny, który wyposażony jest tylko w jeden silnik elektryczny, ma układ napędowy podobny do stosowanych w samochodach spalinowych, choć wciąż prostszy – moment obrotowy takiego silnika przekazywany jest do przekładni redukującej, a stąd za pośrednictwem mechanizmu różnicowego dostarczany jest do dwóch kół.

     

    Naprawa samochodów elektrycznych i hybrydowych

     

    Jeśli samochód ulegnie uszkodzeniu lub wystąpią jakiekolwiek sytuacje, które budzą niepokój w sposobie działania samochodów hybrydowych lub elektrycznych, należy bezzwłocznie udać się do odpowiedniego serwisu. Trzeba przy tym zaznaczyć, że auto hybrydowe czy auto elektryczne ma zupełnie inną specyfikację, zwłaszcza w przypadku napędu i rozwiązań stosowanych w silnikach niż typowe pojazdy spalinowe.

     

    Większość zakładów specjalizuje się w samochodach spalinowych, jednak ze względu na rosnącą popularność aut elektrycznych i hybrydowych coraz więcej zakładów mechaniki pojazdowej zajmuje się również naprawami i diagnostyką takich samochodów. Jednym z takich miejsc jest sieć Premio. Sprawdź, czy najbliższy serwis Premio oferuje serwis pojazdów elektrycznych lub hybrydowych.

     

    Auto hybrydowe, czyli napędzane za pomocą zarówno silnika elektrycznego, jak i spalinowego, oraz auto elektryczne, działające jedynie na napęd elektryczny to coraz częstszy widok na naszych drogach. Pojazd hybrydowy oraz samochód z napędem elektrycznym to rozwiązania ekonomiczne i ekologiczne, a co ważne – wciąż rozwijające się technologie sprawiają, że zakup tych pojazdów stał się bardziej przystępny i nie jest już opcją tylko dla wybranych.

     

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia profesjonalistów?

    ZNAJDŹ SERWIS PREMIO